Den profesjonelle lærer

Når jeg tenker en profesjonell lærer tenker jeg på en lærer som kan skape gode relasjoner mellom lærer- elev, lærer -lærer og skole- hjem. Dette er mener jeg er med på å styrke skole- og klassemiljøet, som vil gi bedre mulighet for læring. Jeg mener også at gjennom gode relasjoner og det å kunne ha forskjellige dialoger med lærere, elever og foreldre vil gjøre det letter for en lærer og planlegge god undervisning. Da tenker jeg også på tilpasset opplæring (TPO) og møte elevene der de er. Det å kunne legge opp til god undervisning ved å kjenne klassen og elevene og hva som kan styrke dem er også viktig når man skal tenke gjennom vanskelighets grader av oppgavene elevene skal ha.

Jeg mener også at det er viktig å være bevist på hvordan jeg framtrer i ulike situasjoner man møter og vite at man har et profesjonelt ansvar. Å i det profesjonelle ansvaret vil jeg legge egenskaper som å vise omsorg og respekt, holde seg oppdatert faglig og pedagogisk, være åpen og faglig til ulik kritikk og det å ta elevene på alvor. Alle våre verdier, holdninger og handlinger er med å påvirke dem vi jobbe for og med. (Hentet fra Lærerprofesjonens etiske plattform)

 

En siste ting seg vil si som jeg har tenkt mye på etter er foredrag av Håvard Tjora og er noe som jeg ønsker og jobbe etter, er:

En lærer skal like noe ved alle elevene han/hun møter, dette er din jobb som lærer!

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Den profesjonelle lærer

Legg igjen en kommentar