Flekkefjord Ungdomsskole har et flott, helt flunkende nytt skolebibliotek. Faktisk så nytt at det enda mangler særpreg. Det er dette denne bloggen skal ta for seg; hvordan få skolebiblioteket til å være innbydende for elevene også utenom den vanlige obligariske lesningen.
Det er ikke bare at biblioteket er nytt som gjør at det fungerer bra på mange måter. I tillegg til nye, lyse lokaler så må også ekspertisen på biblioteket fremheves. Skolen er så heldig at det fremdeles finnes en skolebibliotekar som jobber i ca 40% stilling. Til tross for at hun har vært det en mannsalder, så er det det ingen «satt» dame som sitter med gammel kunnskap. Elevene er så heldige at de møter en fullt oppdatert bibliotekar som alltid lytter på innspill fra elever og lærere. Og ikke minst får elever til å lese av egen lyst, og ikke av tvang!
Du lurer kanskje på om biblioteket er ubemannet når hun ikke er på jobb? Neida, da er det andre kompetente lærere som har timer der som er like velvillige til å hjelpe elevene.
Skolen ligger også midt i skolen, og burde derfor være et naturlig midtpunkt etter den store ombyggingen vi har hatt på skolen. For øyeblikket føles det ikke slik, og som sagt er målet med bloggen å komme frem til hvordan biblioteket kan bli brukt av enda flere elever, og hvordan kan vi på skolen øke lesegleden enda mer blant dem.
I den forbindelse synes jeg Kjetil Kolstad i et foredrag for Foreningen Les sier mye fornuftig om dette http://www.of.fylkesbibl.no/wordpress/wp-content/uploads/2011/03/Fredrikstad-24.mars_.pdf
Hva som blir virkeliggjort av planene mine for biblioteket vil du få med deg med å følge med på bloggen min!