– Oppdateres underveis –
Kapittel 1:
- Bruke BlueJ, bl.a. til å:
- Åpne, lagre, og lukke prosjekter.
- Lage objekter
- Kalle metoder i objektene, med og uten parametere
- Bruke editoren til å se på kildekoden til en klasse
- Kunne kompilere prosjektet
- Litt java, du skal f.eks.
- Kunne kjenne igjen en klassedefinisjon, og kunne finne navnet på klassen
- Kjenne til forskjellige typer data
- Kalle metoder som returnerer en verdi
- Kjenne forskjellen mellom klasser og objekter
Kapittel 2:
- lese en klassedefinisjon, og kunne fortelle:
- hva klassen heter
- hvilke felt den har, hva de heter og hvilken type de har
- hvilke metoder den har, og hva metodene heter
- beskrive parametere (med navn og type) og returverdi for alle metodene
- Kjenner forskjellen på forskjellige slags metoder (constructors, getters, setters) og vet hva de brukes til
- Kan skrive en klassedefinisjon
- med felt og metoder i riktig rekkefølge
- med metoder som bruker tilordning, if-setninger og utskrifter
Kapittel 3:
- kan forklare hva som menes med abstraksjon og modularisering
- kan bruke debuggeren i BlueJ
- har lært litt mer java, og kan:
- forklare forskjellen på primitive typer og objekttyper
- kan skrive kode som lager nye objekter
- kan skrive kode som kaller metoder i samme objekt, og i andre objekter
- kan tegne klassediagrammer og objektdiagrammer