«God klasseledelse» og «samarbeid i team»

God klasseledelse og hvordan man gjennomfører undervisningen har stor betydning for elevenes trivsel i skolen og deres læringsutbytte. Det er viktig at man står foran elevene som er trygg og god leder som elevene kan utvikle respekt for. God klasseledelse handler om å skape gode betingelser for læring, lærerens evne til å skape et positivt læringsmiljø, lærerens evne til å motivere elevene til innsats og lærerens evne til å opprettholde konsentrasjon om arbeidsoppgavene(Buli-holmberg og Ekeberg).

For å være en god leder i en klasse må man som lærer klare å være autoritær, men samtidig en trygg og positiv voksenperson for elevene. Man må også ha en god struktur i undervisningen og være konsekvent i forhold til ønsket/uønsket atferd. God klasseledelse vil skape rom for utvikling hos den enkelte elev, og det vil utvikle seg et godt klassemiljø hvor det er gode relasjoner mellom elevene. Dette krever at du er trygg på deg selv som person, og ikke minst trygg på deg selv i lærerrollen(LIS2: 2013, Lillejord, Manger og Nordahl)

Et godt samarbeid med mine kolleger i team, er viktig! Vi må ha samme regler, samarbeide om planer, pensum og prøver, vi kan dele erfaringer med hverandre, hjelpe og veilede hverandre når vi står fast, gi gode ord når vi er lei, og skryte av hverandre når ting går bra! Kolleger er gode å ha hvis man fungerer godt i sammen. Vi kan også diskutere dilemmaer som dukker opp, komme med tips og ideer dersom vanskeligheter oppstår, og vi kan lære mye av hverandre!

About Linda Fjeldsgaard

Hei :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to «God klasseledelse» og «samarbeid i team»

Legg igjen en kommentar