Kroppsøving

Ut ifra læreplanen i kroppsøving har jeg tatt utgangspunkt i dette kompetansemålet:
«trene på og bruke ulike ferdigheiter i utvalde lagidrettar, individuelle idrettar og alternative rørsleaktivitetar»(LK06).

Dagen starter med dobbeltime gym i 10.klasse. Det er andre uka med volleyball og de begynner å bli ganske drevne. Volleyball er en sport hvor bena, armene, skuldrene og håndleddene er mye involvert, det er derfor viktig at disse kroppsdelene blir godt varmet opp. Vi jogger rundt i salen, får med armsving, håndledd, kneløft osv. for å varme opp til oppvarming med ball. Det er viktig å varme opp med ball og repetere de grunnleggende slagene de skal bruke i spill etterpå. De har tidligere fått en grundig innføring i teknikk i både baggerslag og fingerslag, så gjennomgang av dette er ikke nødvendig. Sørger for å vite om elevene er partall eller oddetall i forhold til at de varmer opp med ball to og to. Jeg deler inn hvem som skal være sammen så ikke det blir noen stående igjen alene. Videre i dag skal de lære å smashe. Vi begynner med å øve inn slagarmen og vite hvor man skal treffe ballen i smash. Jeg viser og elevene prøver etterpå mens jeg veileder og gir tilbakemeldinger på hva som er bra eller hva som eventuelt kan bli gjort annerledes. Deretter går vi over til opplegg-smash øvelse hvor det blir fokus på smash med tilløp. Jeg viser og elevene prøver selv etterpå. Tilslutt skal vi spille. Vi øver på teknikk ved de forskjellige slagene for at vi skal kunne bruke de i spill. Siden volleyball er et lagspill, presiserer jeg viktigheten med fairplay. Man skal samarbeide og inkludere ALLE på laget. Jeg deler inn i lag, og setter i gang spillet. Elevene vet godt posisjonene på banen, og klarer å telle poengene selv. Da får de muligheten til å øve på regler og det å være en ærlig spiller.

About Linda Fjeldsgaard

Hei :)
This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.

2 Responses to Kroppsøving

Legg igjen en kommentar