I dette blogginnlegget skal jeg se nærmere på Gyldig fravær av Harald Rosenløw Eeg. Jeg kommer ikke til å presentere noe sammendrag av boka, da jeg regner med at du allerede har lest den. Men om du trenger en liten påminnelse, kan du lese en kort oppsummering her.
Dette er en bok jeg selv liker svært godt, blant annet på grunn av språket. Det er et muntlig, fartsfylt og billedrikt språk. Det siste gjelder kanskje særlig prologen der det brukes svært metaforiske setninger som: «Svelger som om han ikke bare har en hårete kokosnøtt i halsen, men også hele apekatten som ikke vil slippe kokosnøtta.» (Eeg, 2011, s. 5).
I tillegg har jeg sansen for at den trekker inn fantastiske elementer i det som i utgangspunktet fremstår som en svært realistisk roman. Jeg liker for så vidt de mer realistiske delene, og dette kunne helt sikkert fungert godt som en utelukkende realistisk roman. Men for meg løfter og åpner de fantastiske elementene teksten, og peker på at dette faktisk er en fiktiv tekst. De gir dessuten meg som leser rom for å dikte med og dikte videre.
Her må jeg kanskje nevne at jeg har hatt denne romanen på pensum tidligere i et fag som handlet nettopp om fantastisk litteratur. Første gang jeg leste romanen leste jeg den derfor med en forventning om jeg skulle støte borti fantastiske elementer. Jeg fanget derfor tidlig opp signalene teksten sender om at dette var noe annet enn ren realisme.
Spenningen mellom det realistiske og det fantastiske blir tydeligere utover i romanen etter hvert som handlingen skrider fram. For den årvåkne leser, eller for en som meg som allerede er forberedt på at dette ikke er ren realisme, tar det ikke mange sidene før det kommer inn elementer med et noe overnaturlig preg. Allerede i prologen eller anslaget blir den mystiske personen som intervjues beskrevet med slangeliknende trekk. I tillegg møter karakteren Bruno tidlig underlige skikkelser i undergrunnen da han er ute for å tagge.
Skyggene deres er flagrende, som om de har på seg kappe. De sier ikke et ord til hverandre. De glir rolig forbi, som i en døs. De ser definitivt ikke ut som sikkerhetsvakter. Men hodelyktene deres er for bra til at det er junkier eller uteliggere. Hvorfor syns han det er creepy? (Eeg, 2011, s. 34).
Hendelsen beskrives som mystisk og uhyggelig, særlig når de vil ha Bruno med seg og lokker med det som beskrives som en likblek hånd. Skikkelsene forsvinner dessuten plutselig uten at leseren eller Bruno får noen forklaring på hendelsen. Den forblir uavklart, og kanskje sås det en tvil om hvorvidt dette er overnaturlig eller ekte, fantasi eller virkelighet. Denne tvilen, som dessuten forsterkes utover i romanen, er karakteristisk for fantastisk litteratur.

På forsiden er tittelen formet som noe som likner et t-banenettverk
Hoveddelen av handlinga foregår under jorda i t-banenettverket. Dette nettverket spiller en viktig rolle av flere grunner. Helt åpenbart er det et viktig fysisk sted. Det at handlingen foregår under bakken bidrar til å gjøre hendelsene enda mer mystiske, noe blant annet Bruno beskriver på følgende måte: «Og man skal ikke være under jorda særlig lenge før det er umulig å skille drøm fra virkelighet.» (Eeg, 2011, s. 198-199). Dette sitatet viser dessuten at de mystiske elementene også oppfattes som mystiske av romanens hovedkarakterer. Den labyrintiske strukturen til t-banenettverket med mørke ganger og mange mulige veier og blindveier bidrar dessuten til romanens uhyggelige eller skrekkpregede stemning.
I tillegg til å være viktig som fysisk plass og stemningsskaper, og kanskje nesten som en egen figur i romanen, kan t-banenettverket være et bilde på romanens struktur. Romanen fortelles fra alle de fem ungdommenes perspektiv, i tillegg til at dramatiske hendelser i enkeltpersonenes liv presenteres. Disse fortellingene krysser og flettes inn i hverandre, litt på samme måte som et t-banenettverk gjør. Noen av fortellingene er tydelig sentrale og avgjørende hovedlinjer, mens andre fungerer mer som sidespor og noen kanskje også som blindveier.
Jeg tror at Gyldig fravær kan ha et stort potensial for å nå et ungt publikum, men kanskje ikke de aller yngste eller mest uerfarne leserne. Dette er en bok som krever litt av leseren, blant annet fordi den har hyppige synsvinkelskifter og veksler mellom ulike tidsplan. De fantastiske elementene gjør også at romanen får et litt surrealistisk preg, og det kan forvirre leseren. Samtidig er romanen svært spennende, og har et driv som kan gjøre romanen mer lesverdig. I tillegg tar den opp viktige eksistensielle temaer og problematikk ungdom kan kjenne seg igjen i, selv om karakterene kanskje er litt typete.
I 2012 var et utdrag av romanen med i leselystaksjonen txt som leverer en antologi med tekstutdrag fra nye bøker for ungdom til påmeldte ungdomsskoler. Med antologien følger det blant annet lærerressurser med spørsmål til teksten som skal brukes før lesingen starter. For Gyldig fravær ble blant annet følgende spørsmål foreslått: Hva tror du denne teksten handler om? og Hvilken sjanger tror du dette er? Jeg tror at det å jobbe med slike spørsmål før lesingen starter er en god metode for å møte teksten med et mer årvåkent blikk for blant annet de fantastiske signalene. Og kanskje kan en diskusjon om sjanger og tematikk på forhånd gjøre at leserne ikke lar seg frustrere når det dukker opp kanskje litt forvirrende elementer.