I dette blogginnlegget skal jeg skrive litt om hvorfor jeg har valgt å studere skolebibliotekkunnskap, hvilke faglige interesser jeg har og hva jeg håper jeg kan lære ved å ta dette faget.
Jeg begynte å studere skolebibliotekkunnskap på høsten i fjor, men motivasjonen min for å ta dette studiet har utvidet seg litt siden da. Opprinnelig søkte jeg meg inn på studiet fordi jeg tenkte at det kunne gi meg kompetanse om skolebibliotek og bibliotekfag generelt, og at det kanskje kunne gi meg flere jobbmuligheter i etterkant.
I tillegg ønsket jeg å lære mer om barne- og ungdomslitteratur. Fra før har jeg studert nordisk og arabisk litteratur, men fagene har først og fremst handlet om litteratur for voksne. Ved å ta skolebibliotekkunnskap har jeg derfor fått mulighet til å lære mer om litteratur generelt.
Siden jeg begynte å studere skolebibliotekkunnskap har jeg fått en undervisningsjobb ved Universitetet i Agder. Dette semesteret underviser jeg på grunnskolelærerstudiet 1.-7. trinn i litteratur. Noe av den kunnskapen jeg lærer ved å ta dette studiet, ønsker jeg derfor nå også å videreformidle til de som studerer til å bli fremtidige lærere.
I Forskrift til opplæringslova §21-1 står følgende om tilgang til skolebibliotek:
Skolen skal ha skolebibliotek med mindre tilgangen til skolebibliotek er sikra gjennom samarbeid med andre bibliotek. Bibliotek som ikkje ligg i skolen sine lokale, skal vere tilgjengeleg for elevane i skoletida, slik at biblioteket kan brukast aktivt i opplæringa på skolen. Biblioteket skal vere særskilt tilrettelagt for skolen.
Elever skal med andre ord ha tilgang til skolebibliotek, og det skal kunne brukes aktivt i opplæringa. I det faget jeg nå underviser er dessverre ikke skolebiblioteket og samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar et sentralt tema. Det kan godt være at det er et større fokus på dette i andre fag, dette er ikke en kritikk av faginnholdet i utdanninga som helhet – dette handler mer om at jeg håper at jeg kan bidra til at det snakkes i hvert fall litt mer om skolebibliotekets funksjon og samarbeid mellom lærere og skolebibliotekarer i lærerutdanninga. Og kanskje kan det bidra til at flere fremtidige lærere tar aktivt i bruk skolebiblioteket og innleder engasjerende og morsomme samarbeid med skolebibliotekaren.
Hei, Line.
Takk for fint innlegg med et viktig tema. Det er interessant å lese om hvordan du har endret motivasjon underveis i studiet. Et godt samarbeid mellom lærer og skolebibliotekar er helt avgjørende dersom skolebiblioteket skal være en pedagogisk arena på skolen. Jeg håper du kan være med og løfte dette fram i lærerutdanningen. Lykke til!
Beste hilsen
Ingeborg
Hei!
Dette var spennende å lese! Det kom et lite «halleluja» i meg da jeg på ny leste utdraget fra opplæringsloven! Særlig delen om tilpassinga til skolen er viktig når man skal optimalisere et bibliotekrom og innhold.
Utrolig spennende at du ser for deg at du vil påvirke studentene med fokus på skolebiblioteket. Jeg har tenkt på dette studiet i mange år, allerede da jeg gikk allmennlærerutdanning ved UiA – men jeg kan ikke huske at vi lærte noe spesielt om dette da. Men jeg husker at vi i min praksisgruppe så vidt var innom et bedre skolebibliotek på en av skolene hvor det også var skolebibliotekar. Noen av detaljene jeg fikk se de få minuttene vi var innom husker jeg ennå. Et bibliotek jeg opplevde resten av lærerne var stolte av! Vi var ikke mye innom biblitoteka da vi hadde praksis utenom dette ene. Jeg håper du får inspirert elevene dine til å gå innom skolebiblioteket på alle praksisskolene de er innom i løpet av utdanninga og også styrka dem i hvordan de kan utnytte det i sin undervisningshverdag!
Lykke til med studiet og undervisninga.
Hei Line Reichelt Føreland
Du har en interessant og spennende bakgrunn med blant annet arabisk litteratur, jeg regner med at det ikke er så forferdelig mange som kan vise til nettopp dette.
Så bra at du tar frem og viser til Opplæringslova, det er veldig greit å få en påminnelse på hva denne sier om skolebibliotek.
Lykke til videre i studiet og de beste ønsker for arbeidet med å få lærerstudentene til å fokusere på skolebibliotekene i enda større grad fremover.
Hilsener fra
Elisabeth Haukeli Skretting