Profesjonelle lærer

I løpet av det siste året har jeg hørt flere steder at ”ja det kan vell du, du er jo snart lærer”, eller ”hvorfor gjør lærerne det slik på den skolen, er du ikke enig”. Det har gjort meg bevisst på hvor mange mennesker har meninger om læreren og hvordan læreren utøver sitt arbeid.

 

Siden jeg er på vei ut i et yrke mange har meninger om, men ikke minst på vei ut i et yrke der jeg vil ha sterk påvirkning på barn og ungdom gjennom bevisste og ubevisste valg jeg vil komme til å ta er det hvertfall viktig at jeg har tenkt over hva det vil si å være en profesjonell lærer. Med profesjonell tenker hvert fall jeg på god, og for meg er en god lærer en lærer med:

–       God faglig kompetanse

–       God sosial kompetanse

–       Alltid elevens beste i fokus

–       Selvstendig, men samtidig samarbeidende

–       Kontinuerlig arbeider med å skape og opprettholde gode og positive relasjoner med elevene og kollegiet

 

Dette er viktige ting, men allerede nå vet jeg at på et eller flere av disse områdene vil jeg komme til kort. For meg er da viktig å tenke på at jeg hele tiden i løpet av mine fremtidige profesjonelle lærer karriere må være villig til å lære og utvikle meg både faglig og personlig. Jeg må ta lærdom av mine feil, slik at jeg hele tiden arbeide mot å

fylle den profesjonelle lærerrollen på en stadig bedre

Skrevet i Uncategorized | 1 kommentar

Klasseledelse og samarbeid i team

Når jeg tenker på en god klasseleder seg jeg for meg en lærer som viser respekt til hele mangfoldet og har respekt i klasserommet. Den gode klasselederen må ha selvinnsikt, villighet til å lære og å utvikle seg gjennom situasjoner og ikke minste sette tydelige rammer slik at elevene opplever trygghet. Det fordi trygghet er et av de grunnleggende mangelbehovene i Mashlows behovspyramide. Å kontinuerlig arbeide for å skape og opprettholde gode relasjoner med vær enkelt for skape trygghet er svært viktig. I den gode relasjonen vil jeg trekke frem positiv kommunikasjon med den enkelte, slik at hun blant annet kan lære og forstå den enkeltes behov og anerkjenne tanker, følelser og meninger i elevgruppen. Den gode klasselederen har godt humør, alltid klar for å sende ut et smil, hun er tilstede for elevene.

Samtidig er det viktig at hun har kontroll i klasserommet. Med det tenker jeg på at hun bør ha ulike metoder og verktøy som fungerer til å få elever rolige, få dem fokusert, løse konflikter med  og liknende.  Læreren må lære elevene at å gjøre feil ikke betyr å mislykkes, men er kilde til læring.

For at jeg som lærer skal være en god klasseleder, må jeg samarbeide med kolleger, på denne måten kan jeg som lærer utvikle meg i samarbeid med andre for elevenes beste. Kunnskapsløftet sier  ”skolen skal legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom samarbeid om planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen». Skape gode relasjoner ikke bare med elever, men også kolleger blir derfor også viktig.

Det den gode klasselederen er også en god kollega som arbeider mot godt arbeidsmiljø og læringsmiljø.

Skrevet i Uncategorized | Legg igjen en kommentar

En god kroppsøvingsøkt!

I løpet av lærerutdanningen har jeg tatt 60 studiepoeng i kroppsøving. Kroppsøving er  et fag som er svært godt likt av mange elever, men samtidig vet vi også at for mange elever er dette et krevende fag å delta i blant annet fordi man er svært synlig. Som kroppsøvingslærer er det derfor viktig å fremme et læringsorientert klima, der fokus er på oppgave i stedet for prestasjon. En måte man kan arbeide mot dette er å planlegge undervisning der man som lærer fjerner fokuset på konkurranse. Under finner du et eksempel på en basketball time med gode øvelser uten konkurranse:

 

plan skjema blogg 2

 

Skrevet i Uncategorized | 6 kommentarer

Jeg vil bli lærer

Utgangspunktet for dette blogginnlegget er spørsmål om hvorfor jeg vil bli lærer og hvilke visjoner jeg har for mitt arbeid i skolen. For å svare på det må vi dra litt tilbake i tid.

Personlig har jeg alltid fra jeg var ung vært glad i å være sammen med barn, etterhvert (da jeg ble litt eldre selv) ble jeg også veldig glad i å være sammen med ungdom. Blant annet fordi sammen med barn og unge opplever jeg mye glede og kjenner jeg trives. Fra jeg var ganske ung har jeg derfor hatt lyst til å ta sosionom utdannelse slik at jeg kunne ha en positiv innflytelse i barn og unges liv. Men da jeg som 21 åring mistet mamma i kreft opplevde jeg en stor tomhet. Mine drømmerog motivasjon for fremtiden forsvant, helt til jeg plutselig en ettermiddag fikk ble fylt med begestring og glede, samtidig som jeg tenkte: «Lisa, det er jo lærer du skal bli!».

Dette er nå fire år siden, og jer er nå på god vei til å oppfylle denne drømmen. Gjennom utdannelse har jeg gang på gang opplevd at dette var rett. Det fordi gjennom læreryrket kan jeg møte barn og unge i hverdagen, på gode og på vonde dager. Jeg kan få tilpasse dagene for dem, jeg kan få dele gleder og sorger, jeg kan finne løsninger og jeg kan få møte dem med kjærlighet og glede. Nettopp dette, å ha en positiv innvirkning på elevenes sosialisering og danning, er min visjon for mitt fremtidige lærerarbeid!

 

Skrevet i Uncategorized | 3 kommentarer