God klasseledelse
Hva vil det si å være en god klasseleder? Jeg mener at en god klasseleder er en leder som har gode relasjoner med elevene. En leder som er på tiden og møter forberedt. En god klasseleder lytter til elevstemmen, og er åpen for innspill og medbestemmelse blant elevgruppen. En god klasseleder tilpasser opplæringen til hver enkelt elev, både i en praktisk og teoretisk tilnærming. (Udir, 2012) På denne måten skapes det motivasjon og engasjement blant elevene, og fører til et godt læringsutbytte.
Samarbeid i team
Det å jobbe sammen, dele erfaringer og lære av hverandre er en viktig del av lærerarbeidet. Jensen og Aas (2011: 82) forklarer at: «Gjennom utvikling av felles visjon og verdier, refleksjon, samarbeid og gruppelæring skapes et felles ansvar for eget arbeidsmiljø». Det er viktig at man som lærer ser på forskjellige oppfatninger og uenigheter til en mulighet til forbedring, og ikke ser på dette som en konflikt.
Litteratur:
Udir. (2012). Klasseledelse. Hentet 04.05.15 fra, http://www.udir.no/Laringsmiljo/Bedre-laringsmiljo/Klasseledelse/
Jensen, R. og Aas, M. (2011). Å utforske praksis – grunnskolen. Oslo, Cappelen Damm AS.
Heia 🙂
Gode relasjoner mellom lærer og elev blir vi aldri lei av av å høre. Jeg tror både studenter og lærere felles ser viktigheten av det. Det er ikke noe som kan overses!
Jeg liker kilden du har funnet om samarbeid i team. Spesiellt at uenigheter kan bli sett på som mulighet til forbedring 🙂
Jeg lurer litt på dine egent tanker rundt dette? Hva mener du er godt samarbeid?
– Kristine 😀
Heisann Liv Synnøve! 🙂
Veldig fin refleksjon omkring klasseledelse og samarbeid i team! Veldig fint at du har fått med dette med gode relasjoner når det kommer til elevene, og at du har fått med dette med å kunne dele erfaringer med kolleger som en del av samarbeid!
Stå på!! 😀
-Linn-Cecilie-