Jeg er korppsøvningslærer og vil derfor ta utgangspunkt i en krppsøvningstime. Når jeg skal legge opp en time i kroppsøvning vil jeg først ta utgangspunkt i et kompetansemål fra K06. Deretter vil jeg utarbeide meg et konkret læringsmål for timen, og tenke i gjennom hvordan dette målet skal vurderes. Da dette er klart vil jeg planlegge timen min og føre dette inn i et didaktisk planleggingsskjema. I skjemaet tar jeg utganspunkt i «hva», «hvordan» og «hvorfor». Dette gjør meg mer bevisst på hva som skal gjennomføres i undervisningstimen, hvordan det gjennomføres og til slutt hvorfor nettopp dette skal gjennomføres. Under ser dere et eksempel på et planleggingsskjema som ble brukt i forbindelse med SOT-praksis.
Didaktisk planleggingsskjema Navn: Liv Synnøve Githmark
Gruppe / klasse: 5.trinn | Tid: 90 min | Arena: Gymsal |
Overordnet mål forankret i LK 06:“Følge enkle regler og prinsipp for samhandling og samspill og respektere resultatene”“bruke grunnleggende aktivitetsmønster og teknikker i noen individuelle idretter, noen utvalgte lagidretter og i alternative bevegelsesaktiviteter”
|
||
Konkret læringsmål:Få bedre ballfølelse og følelse av ballkontroll. | ||
Elevforutsetninger:Første time med basketball. | ||
Vurderingsform:Observerer elevene i timen. (holdninger, innsats, ferdigheter, samarbeid, ”fair-play”) |
Hva?Innhold | Hvordan?Metode og organisering | Hvorfor?Mål og hensikt med aktiviteten | Utstyr | Tid |
Oppstart / oppvarming
|
Oppstart og forklaring av læringsmål og hva timen skal innebære.Elevene finner hver sin basketball. De går etter hverandre rundt i hallen mens de fører med seg ballen. Ballen skal føres på forskjellige måter. Jeg forteller de underveis hvordan ballen skal føres. |
Varme opp kroppen for å forberede kroppen på hadere fysisk aktivitet, og for å forhindre skader. + For å få følelse av ballkontroll som kommer til nytte videre i økten.
|
Basketballer |
Ca. 5 min.
Ca. 10 min |
Hoveddel
|
Banen blir delt i to, der to baner organisert med 4 kjegler. Alle elevene begynner på samme bane, der det er om å gjøre å slå ut ballen til de andre, samtidig som man skal ha kontroll på sin egen ball. Mister man ballen, går man over på den andre banen og gjør spiller det samme der. Slik går det hele tiden, mister man ballen – flytter man seg over til motsatt bane.
Stafett. Forskjellige type stafetter, der elevgruppen er delt i 4 lag.
Spill. Til slutt litt spill, men denne gangen spiller vi med ”bokser” som mål istedenfor basketballkorvene. |
For å forbedre ballkontroll og trygghet med ball.
For at elevene skal få ballfølelse og øve på å føre ballen med seg rundt forskjellige hindre.
For å øve seg på å spille på lag. Samarbeid. |
Kjegler, basketballer
Kjegler, rokkeringer, basketballer
|
15 min
|
Avslutning
|
Samler elevene for en kort oppsummering av timen. Elevene rydder inn utstyr. | For å få en fin avslutning på timen. | Ca. 5 min | |
By the way; hysterisk morsomt at du er korppsøvingslærer! xD
Ler meg ihjel 😀
Heia 🙂
Dette er virkelig en fin time der du har fokus på «basic» ting. Det er viktig at elevene får god ballfølelse og ballkontroll før videre innlæring av aktiviteten. Med gode forkunnskaper kan det føre til økt motivasjon da eleven opplever mestring av aktiviteten.
Jeg synes du har varierte aktiviteter, tydelige mål om hva elevene skal gjøre og lære i løpet av timen og ulike metoder innenfor basketball.
Tipp topp 😀
– Kristine 🙂
Hei Liv Synnøve!! 🙂
Du har skrevet en fin og oversiktlig planlegging av din undervisningsøkt. Dette virker som en veldig gøy time, som kan motivere elevene til å bidra i spillet, og som kan motivere elever som kanskje har en negativ «gidderikke» holdning til faget 🙂
Stå på!
-Linn-Cecilie Larsen-