MODUL 5

 

Modul 5

 

Kan bruke verb/substantiv metoden til å finne ut:

– Hvilke klasser du trenger for å løse et problem og hvilke metoder klassen skal ha

Når du f.eks. har fått i oppgave å designe et program kan du bruke verb/substantiv-metoden for å dele opp kravene der verbene i teksten er metodene/feltene, mens klassene er substantivene.

Kan bruke scenarioer (evt. med CRC kort ) til å sjekke at du har funnet klassene og metodene du trenger

Når du har delt opp klasser etter verb og metoder/felt etter substantivene, kan du bruke CRC kort til å få mer detaljer og innblikk i hvordan koden vil se ut. Her skal du ha mange kort med følgene : Klasse – Ansvar og collaborators ( “sammarbeidspartnere” ), når du har laget disse kortene er det mulig å lage scenarioer der du vil prøve å finne ut  hvilke interaksjoner dine klasser har. Her er det viktig å være så detaljert som overhode mulig,da dette vil  hjelpe deg betraktelig når du skal implementere koden.

Vet hva et design pattern er

Et design pattern er en beskrivelse av et felles eller gjentatt problem som ofte oppstår under programmering, og en beskrivelse av en løsning på dette problemet. Løsningen kan ofte brukes på flere forskjellige måter.

Løsningen er ofte beskrevet i en liten sammensetning av klasser og deres interaksjoner.

Design pattern dokumenterer for gode løsninger for problemer, så disse kan bli gjenbrukt av andre.

Design pattern har også egne navn slik at det ikke er vanskelig å bruke eller snakke om det.
Disse patterns er vanligvis laget slik at de inneholder et minimun-set av informasjon. Ikke bare om struktur av klasser, men også informasjon om problemet som blir adressert

En forklaring av patterns inneholder som oftest:

      • Et navn som kan bli brukt for å snakke om patternet.  For eksempel: Singleton
      • Et problem som patternet adresserer for. Dette er ofte delt opp i mindre seksjoner som: hensikt, motivasjon og egnethet.
      • En forklaring på løsningen. Ofte listet opp i struktur, deltakere og samarbeid.
      • Konsekvenser av å bruke patternet, inkludert resultater og kompromisser.
I denne modulen har jeg samarbeidet med Stig Harald Svendsvoll. Link: http://home.uia.no/stighs14/