Jeg husker spesielt godt en undervisningsopplegg jeg lærte fra øvingslærer fra tredje praksisen min, da var jeg i andre klasse. Dette undervisningsopplegget har jeg brukt også i senere praksiser og det funker alltid veldig godt.
Opplegget er en elevaktivitet som krevet lite men tydelig forklaring, og hele opplegget baserer seg på telling og tellestrategier. Først og fremst må man ha noe som representerer verdiene, en kan bruke lekepenger, klosser, brikker eller lignende. Første gang jeg gjorde dette brukte jeg små steiner i forskjellige farger. Vi hadde tre farger rød, gul og grønn. Rød var enere og var den fargen vi hadde klart flest av, gul var tiere og grønn var hundrere . I tillegg hadde vi noen få diamanter som representerte tusen i verdi. Vi hadde også masse terninger noen vanlige og noen med andre verdier en bare en til seks.
Da jeg gjorde opplegget i en klasse som ikke hadde hatt det før, krevde det et par minutters forklaring. Det aktiviteten går ut på er at elevene får utdelt en eller flere terninger hver, alt ettersom hvilket nivå elevene er på. Elevene triller så terningene og tar inn antall steiner som de får antall øyne på terningen, altså hvis Jonas får 4 på terningen tar han inn 4 røde enersteiner. Om han nå neste kast får seks øyne på terningen får han ti til sammen og kan veksle enerne sine i en gul tier stein. Sånn fortsetter de og ser hvor langt de kan komme på den avsatte tida. det som kan være negativt med denne økta er at noen elever kan bli veldig opptatt av å samle mest uten å vite hvor mye de har til en hver tid, det blir lærerens oppgave da og observere og spørre hvor mye de forskjellige elevene har i verdi og finn ut hvordan elevene tenker.
De største fordelene med dette opplegget er at elevene utvikler telle- og regnestrategier ved å bruke konkreter. I tillegg oppfatter jeg at elevene syns det er en gøy og motiverende aktivitet.
kompetansemål: telje til 100, dele opp og byggje mengder opp til 10, setje saman og dele opp tiargrupper opp til 100 og dele tosifra tal i tiarar og einarar.( http://www.udir.no/kl06/MAT1-04/Kompetansemaal/?arst=372029328&kmsn=-518732341)
Opplegget vil også fungere godt på høyere årstrinn fordi det er lett og øke vanskelighetsgraden. Det fungerer også utmerket som en selvforklarende aktivitet som en stasjon i i en stasjonsundervisning time.
Hei igjen Magnus!
Denne økta har jeg hørt deg forklare for meg før, men skjønte enda bedre nå hvor bra opplegget er. Dette opplegget kommer jeg garantert til å bruke selv.
Kan se for meg at elevene synes dette er gøy, og det er en fin måte å jobbe med telling og ikke minst regnestrategier. Spill i matematikk er jo gøy, og elevene skjønner at matematikk er noe en trenger også når en har det gøy.
mvh
Christian
Hei Magga!
Dette virket som et gøy og lærerikt opplegg! En god måte å jobbe med tellestrategier og veksling på. Dette er noe jeg vil prøve ut selv 🙂
Du har planlagt økten godt, og er oppmerksom på de utfordningene som kan oppstå. Bra at du er nøye på gjennomgangen av aktiviteten før du setter de i gang, så slipper du så mange spørsmål underveis.
Du er god! Gleder meg til neste innlegg 🙂
Vanja