3) Hva tenker du om viktige tema som ”god klasseledelse” og ”samarbeid i team”?

Både ”god klasseledelse” og ”samarbeid i team” er svært viktige tema, og er noe som støtt og stadig dukker opp i grunnskolelærernes pensum og noe vi som lærerstudenter støter på hver gang vi er ute i praksis. Når en er i praksis i regi av universitetet settes man sammen i grupper hvor en er nødt til å arbeide sammen for å gjøre det beste ut av den tiden man har på den gitte skolen – slik er det også i arbeidslivet. Man kan ikke alltid velge hvem en havner på team med eller hvem man skal jobbe sammen med. Ved en skole, som er en stor offentlig organisasjon, er det viktig at alle lærerne jobber mot å realisere samme visjoner og mål for å få denne organisasjonen til å fungere på best mulig vis.

God klasseledelse er det mye forskning på, noe jeg ikke skal gå i detalj i her, men som ofte koker ned til de samme prinsippene:
Uforutsigbarhet – barn trenger rammer å forholde seg til. Dette kan være enkle grep som å gå igjennom dagen på morgenen, lesing i 15 minutter hver dag e.l. Barna vet hva som skjer og hva de kan forvente.
Klare regler og forventninger – om en lærer er tydelig på hva som er lov/ikke lov og hva som forventes/ikke forventes har elevene igjen noe de kan forholde seg til. En bør ikke være en som gir ette i den grad at Ola får lov til å drikke vann i timens, mens Kari ikke får lov.

Legg igjen en kommentar