4) Er det noe du vil trekke fram som vil være viktig for at du skal kunne fremstå som profesjonell lærer på denne skolen?

For å fremstå som en profesjonell lærer i skolen vil jeg gjerne først trekke frem et begrep: dialog. En lærer bør kjenne til flere virkningsfulle dialogmetoder, da en dialogkompetanse er en viktig del av lærerens profesjonalitet. En må for eksempel kunne klare å lytte til hva andre rundt deg sier, både elever, lærere og foreldre, uten å selv ta ordet eller å tro at din vinkel eller din mening alltid er den rette. En må ta seg tid til å høre hva andre mennesker har å si.

Et annet begrep jeg gjerne vil trekke frem i denne sammenhengen er etikk. Etikk er noe som styrer oss på et underbevisst plan. Vi tar valg hele tiden, og valgene preges som regel av etikken – av hva vi synes er det riktige å gjøre. Det finnes ulike typer etikk, og de jeg vil se kjapt på er nærhetsetikk og yrkesetikk. Som lærer jobber en rundt barn hver eneste dag – gjerne de samme barna hver dag. Dette gjør at det helt av seg selv dannes relasjoner mellom deg og elevene. Disse relasjonene kan variere ved at det er noen du har fått god kontakt med og noen kanskje ikke like god kontakt med. Er dette riktig? – Nærhetsetikk.

Som lærere har vi også en makt. En makt over elevene i klasserommet vårt som er lett å misbruke. Er du en kul lærer som elevene kan le og ha det gøy med, er det svært viktig å vise andre sider av deg selv slik at elevene også ser deg som en autoritær og tydelig voksen. Som pedagoger stiller vi oss i et ansvarsforhold.

Legg igjen en kommentar