Før jeg begynte på lærerstudiet gikk jeg på utviklingsstudier ved UiA. Noe av essensen fra dette studiet følte jeg var hvor viktig helse og utdanning er for utvikling. Etter litt tid fant jeg ut at jeg ikke skulle fortsette dette studieløpet, men jeg ønsket likevel å kunne støtte oppunder et slikt viktig tema som «utvikling». Da jeg fremdeles lurte på hva jeg skulle bli prøvde jeg å finne ut av hva slags kvaliteter og kompetanse jeg satt på, og fant ut at mye av det var nyttig for en lærer. Noen av disse kvalitetene er at jeg anser meg selv som en trygg og tydelig voksen som også er kreativ og munter. I tillegg liker jeg å jobbe med barn og synes det er viktig å få dem interessert i å lære. Jeg har sansen for å variere undervisningsmetoder og synes det er verdifullt å jobbe tverrfaglig.
Jeg ser det som en viktig oppgave å bidra til at barn skal få en trygg oppvekst. Skolen er en plass hvor barna tilbringer mye av tiden og derfor er det viktig at de trives der. Mine visjoner for arbeidet mitt er å skape et trygt miljø hvor det skal være toleranse for at alle mennesker er ulike og har forskjellige styrker, og med det også vise elevene at alle er flinke i noe. Når de trygge rammene er satt blir det rom for å lære. I og med at alle er forskjellige synes jeg det også er viktig å huske på å variere undervisningen og sørge for tilpasset opplæring.
Du gir en god begrunnelse på hvorfor du passer inn i læreryrket, og det ser ut som du har valgt riktig vei. Du peker på viktige ting du vil fokusere på som lærer, og har gode visjoner for variert undervisning, tilpasset opplæring, og å trekke fram elevenes beste sider. 🙂
Ut i fra det jeg leser merker jeg at du går inn i lærerrollen med en ekte og oppriktig omsorg for de elevene du skal undervise. Du er opptatt av at elevene skal ha et trygt læringsmiljø som igjen gir rom for læring. Jeg merker også at du er kjent med læreplanens innhold med at trekker inn elementer som ulike mennesketyper og tilpasset opplæring.