For å fremstå som en profesjonell lærer i den skolen jeg skal jobbe, er det først og fremst viktig for meg at jeg fremstår som en person som vil utvikle min egen praksis, viser endringsvilje og sammen med kollegaer og ledelse jobber aktivt for å nå de visjoner og mål vi sammen har utformet i fellesskap. Arneberg og Øverland (2013) nevner et viktig punkt for å fremstå som en autonom lærer: «evne, vilje og mot til å utvikle skolens virksomhet til beste for elevene sammen med kollegaer». Det er viktig å tenke på læreryrket som at man aldri en «fullt og helt» utdannet lærer. En må alltid oppdatere seg faglig, utforske metodikk og finne nye kreative og gjennomtenkte veier videre basert på den elevgruppen og elevmassen man har ovenfor seg til ulike tider. Jeg vil alltid vil reflektere over mine valg og klasseromspraksis, ta til meg og jobbe med de eventuelle konstruktive tilbakemeldinger fra kollegaer og elever. Samtidig vil jeg holde meg oppdatert på forskingsfeltet, samtidig som jeg utforsker, stiller spørsmålstegn og forsker på min egen praksis.
Mye av det jeg vil ta videre i mitt arbeid som en profesjonell lærer, oppsummeres kort og godt i mitt første blogginnlegg. Å ha fokus på forutsetninger, behov og individuelle faktorer hos de ulike elevene, og samtidig skape et godt miljø hvor relasjoner, trygghet og anerkjennelse er viktige punkter. Alle elever er forskjellige, noe som også overføres når vi snakker om deres foreldre.
Westrheim skriver at en godt samarbeid med hjemmet gir et positivt utslag på barn og unges læring og utvikling. Dette betyr at en som lærer har et stort ansvar for et godt samarbeid med tanke på det mangfoldet av foreldre som fins i den aktuelle klasse. Foreldresamarbeid er et nytt og uåpnet kapittel for oss som går lærerutdanningen. Med kun teoretiske kunnskaper knyttet til dette, vil jeg gå ut i foreldresamarbeidet med et åpnet sinn, og profesjonalitet knyttet til det sosialsieringsansvar som jeg skal samarbeide med foreldrene om. I likhet med mine elever, vil jeg møte foreldrene med trygghet, respekt, åpenhet og tillitt.
Litteraturliste:
Arneberg, Per. Overland, Bjørn. (2013). Lærerrollen – om skolekultur, læreres læring og pedagogisk dannelse. Oslo: Cappelen damm As
Westrheim, Kariane Therese. (2011). Mangfold og demokrati i den flerkulturelle skolen. I Postholm, May Britt. Munthe, Elaine. Haug, Peder. Krumsvik, Rune Johan (red), Elevmangfold i skolen 5-10. (s. 107- 137).