For å fremstå som en profesjonell lærer er det viktig å kunne reflektere over og begrunne de valgene man tar overfor både foreldre, elever og det offentlige. Ser man at noe ikke fungerer, har man såpass innsikt at man endrer dette. Begrunnelsen av valg i klasserommet bør kunne forankres i teori, lover, forskrifter og det aktuelle læreplanen. Synes det er viktig å ha i tankene at man aldri blir en ferdigutdannet lærer, men at yrket består av en livslang læring hvor det er viktig å hele tiden vurdere seg selv og videreutvikle seg.
Andre ting det er viktig å tenke på når man skal fremstå som en profesjonell lærer er at man kan faget sitt og har høy kompetanse her. Det er også viktig å klare å videreformidle kunnskapen man sitter inne med, her er det viktig å tenke på at elevene er med i tilegnelsen av ny kompetanse. Det er læreren som er pedagogen og det er også min ansvar å sørge for at godt læringsutbytte for alle elevene. Lærere som gjør dette vil fremstå som trygge og overbevisende personer som kan yrket sitt.
For å utvikle seg innenfor læreryrket kan det være viktig å tenkte på hva profesjonsutvikling vil si. Profesjonsutvikling handler om å håndtere praksis (være i), kjenne til å kunne anvende kunnskap (vite at) og ha et metablikk og kunne rekonstekstualisere og reflektere over profesjonsutøvelse sammen med andre (reflektere over) (Elstad, E., Helstad, K., 2014)