Som fremtidig lærer på barneskolen vil jeg skape et godt læringsmiljø ved å ha tydelige rammer, som gir struktur for elevene. Elevene vet hva som forventes av dem og jeg vet at min forberedelse er viktig for elevenes læring. Jeg vil derfor følge prinsippet om tilpasset opplæring, slik at alle får følt mestring og fremgang i sin læringsprosess.
Jeg ønsker å skape et subjekt-subjekt-forhold til elevene, hvor vi eksempelvis; sammen bestemmer ordensreglene i klasserommet. Elevene opplever da at de har innflytelse og at de er en del av et større fellesskap. Subjekt-subjekt-forholdet kan også gjøres ved vurdering for læring. Elevene vurderer hvordan læreren klarer å formidle ny informasjon gjennom f.eks.: «trafikklys»; elevene legger frem rød lapp hvis de ikke skjønner hva læreren snakker om, gul lapp hvis de skjønner, men synes læreren forklarer litt vanskelig og grønn lapp hvis de forstår absolutt alt det læreren sier. Slik blir læreren bevisst på sin egen formidling og elevene blir en svært viktig del i hvordan undervisningen utspiller og former seg.
Samarbeid i team er viktig for utvikling av hver enkelt lærer og for skolen som organisasjon. Det å være trygg på at man kan spørre om råd og tips fra andre kollegaer er viktige faktorer man finner i fellesskapsbetydningen. Å samarbeide i team handler om å jobbe mot et bedre læringsmiljø og krever et engasjement og en felles plattform rundt skolens holdninger, verdier og oppfatninger. Samarbeid kan styrke lærerens faglige og sosiale utvikling, dette er viktig i dagens kunnskapssamfunn som er i en kontinuerlig forandring (Bergem, 2014).
Et godt teamsamarbeid har et kollegium som deler med hverandre og undersøker sin egen praksis med et kritisk blikk. Et samarbeidene team respekterer hverandre og godtar at man tenker forskjellig, man støtter hverandre slik at tilliten vokser frem som et resultat av samarbeidet. Et profesjonelt læringsfellesskap og et samarbeidene team utvikles best ved en felles visjon og et felles mål med tanke på elevenes beste (Jensen og Aas, 2011).
God morgen, Marlene!
Du har mange gode refleksjoner om både klasseledelse og samarbeid i team, jeg er veldig enig i at begge er gode utgangspunkt for lærerens læring. Det er fint at du trekker inn pensumlitteraturen, du ser ut til å ha god kontroll. Jeg likte spesielt godt at du trekker inn praksisnære eksempler, veldig lurt med «trafikklys» for å gi elevene innflytelse og vurdering av egen læring.
Jeg er sikker på at du kommer til å bli en god klasseleder og en god kollega! 🙂
– Anine
Hei Marlene!
Jeg synes du har svart veldig fint på oppgaven, og jeg er ikke i tvil om at du vil bli en god klasseleder og en god kollega på den skolen du skal arbeide på. Jeg er enig i så og si alt du skriver her, og liker spesielt godt at du trekker frem at tydelige rammer for elevene er en nødvendighet for å være en god klasseleder. Dette er noe som er så viktig for at klassemiljøet skal fungere, og ikke minst at elevene skal vite hvor de har deg og de andre i klassen, noe du selv nevner. Jeg synes du har gjort en god jobb!
Hilsen Marte