IS-100

Uke 42

1. Hva kjennetegner sosiale medier?
Et sosialt medie er en plattform som lar flere mennesker kommunisere med hverandre på en eller annen måte. Typisk for sosiale medier er at  innholdet på plattformen bestemmes av brukerene, Det mest popuiære sosiale mediet er uten tvil Facebook. Et annet eksempel på et stort sosialt medie er Twitter.

2. Hvordan kan vi utnytte sosiale medier innen undervisning?
Sosiale medier funger flott som et verktøy for å spre informasjon. Det er raskt og enkelt, og alle, som skal ha tilgang til denne informasjonen, får informasjonen “live” på ett sted. Informasjon om innleveringer og forelesninger er relevant, men også beskjeder er kjekt å gi via sosiale medier.  I dag brukes Fronter eller Itslearning på de aller fleste videregående skoler og høyere utdanning til dette.

3. Hvordan kan sosiale medier bidra:

  • Innen undervisning?
    Det kan brukes som nevnt ovenfor.

  • Før, under og etter en undervisningsøkt
    Før og etter en undervisningsøkt er det greit å bruke sosiale medier til å gi beskjeder om feks tema til neste undervisningsøkt.

4. Hva er Flipped Classroom?
Flipped Classroom er en undervisningsform hvor elever/studenter ser forelesninger på nett, og oftest hjemmefra. Dermed slipper man å fysisk møte opp på forelesningene. Etter forelesningene kan elever/studenter gå til timer for å få hjelp til oppgaver knyttet til forelesningen, hvis det skulle være nødvendig.

5. Hva er MOOC?
MOOC står for Massive Open Online Course. MOOC ligner litt på Flipped Classrom, men forskjellen er at antall deltakere kan være så mange som mulig. Man har heller ikke den samme muligheten til å få hjelp. Det er altså et åpent “kurs” på nett hvor hvem som helst kan delta.

  • hva er sterke sider, fordeler med MOOC?
    Det kan være en fordel for folk som har problemer med å komme seg til et universitet eller et annet undervisningsted. Det er ikke alle som har behov for nøye oppfølging for å kunne lære, og dette vil jo passe disse personene godt. Hvis vi ser bort i fra dette kan det være en fordel med mange tusen studenter på ett kurs. Det er større sjanse for at folk peker ut feil med studiet, og dermed bidrar til kvalitetssikring.

  • hva kan være svake sider, uheldige sider med MOOC?
    Det er ingen, eller svæart liten, mulighet til oppfølging av deltakerne/studentene. Det er veldig liten prosentandel som fullfører kurset.

6. Øystein Sæbø presenterte hvordan teknologi brukes i Nepal. Fortell hvordan ny teknologien typisk kan bli brukt i utviklingsland til:

  • Undervisning
    Feks MOOC.

  • Betaling
    Som Sæbø fortalte; man kan sette inn penger i en bank et sted. Der får man   en kode som gjør det mulig å ta ut disse pengene fra andre banker, kun ved å oppgi denne koden.

  • Helse
    VIdeokonferanser med pasienter.

7. Hvordan kan sosiale medier påvirke –Informasjonsflyt; –Samarbeid –Omdømmebygging?
Det kan gjøre det enklere å spre informasjon. Det kan gjøre det enklere med samarbeid uten fysisk tilstedeværelse. Men samtidig kan det være negativt, ved at elevene/studentene misbruker det sosiale mediet, Altså gjøre andre ting  som ikke er relevant for undervisning.

8. Forklar hvorfor sosiale medier bidrar til å påvirke organisasjoner fra hierarkiske til mer nettverksorienterte?
Sosiale medier gjør at alle kan snakke med alle, uavhengig av rang. Det vil på en måte bli mer nøytralt, og de på bunnen av hierarkiet vil kanskje ikke føle seg like mye på bunnen.

 

Uke 41

1. Hva kjennetegner et ERP system?
Et ERP-system er et IT-system som er dekkende for hele bedriften, på “kryss og tvers” av bedriftens kjerneprosesser. ERP-systemet skal kunne automatisere og effektivisere kjerneprosessene. Fordi ERP fungerer på tvers av bedriftens kjerneprosesser er det vanlig å ha en felles database. Typisk for ERP er at det er en jevn dataflyt mellom de forskjellige avdelingene.
Eksempel: Hvis et salg har blitt utført eller en bestilling blir lagt, skal det komme opp en lagerordre umiddelbart, i ERP-systemet. Lagerholdningen skal samtidig oppdateres i databasen.

a. Hvorfor ERP?
ERP fjerner flere steg fra forskjellige prosesser. Ofte blir enkle eller repetitive stillinger fjernet, og dette reduserer kostnader. Noen “avdelinger” som dekkes av ERP kan være:
Logistikk
Lagerstyring
Ordrebehandling
Produksjonsplanlegging
Økonomi
Personalressurser
Kundeservice

Avdelingene går sammen og bidrar til å forbedre rutiner. Av dette kan det derfor oppstå færre tilfeller hvor ansatte gjør det samme jobben. Ellers så gir det god oversikt over bedriften, og kan gi et bedre grunnlag når beslutninger skal tas.

b. Tanken bak?
Tanken bak ERP er å samle bedriftens data og lignende på ett sted, for å få oversikt og for å effektivisere.

2. Dersom vi ikke har et ERP system, hva er alternativet?
Alternativet til å ikke ha et ERP-system vil da være å gjøre disse repetitive jobbene på “vanlig” måte, Dette vil koste mer og ta mer tid enn hva det ville gjort med et ERP-system. Et slikt system vil som regel være raskere enn mennesker på slike oppgaver.

3. Hva menes med “Core Business Processes”, kom gjerne med eksempler.
Core Business Processes betyr bedriftens kjerneprosesser, oversatt til norsk. Med dette menes de viktigste, interne prosessene i en bedrift. Prosessene kan være markedsføring eller salg.

 

 

 

Uke 40

1. Forklar hva som menes med “Business Intelligence” (BI).
Business Intelligence handler om bedrifters kunnskap om markedet og deres konkurrenter. Informasjonen bedriften sitter på kan hjelpe bedriften med å  for eksempel ta beslutninger om investeringer, eller mot hvilke mål bedriften skal jobbe mot. Informasjonen bedriften sitter på kan være så mangt, men det er vanlig å være interessert i hva konkurrenter investerer i. Hvis en bedrift har denne informasjonen om konkurrentene, vil bedriften være bedre forberedt på eventuelle lanseringer fra konkurrentene. Da kan bedriften invistere i noe lignende, eller bedre.

2. Forklar sammenhengen mellom databaser og BI.
Databaser handler samlinger av store informasjonsmenger. Informasjonen som ligger i disse databasene blir gjerne brukt til å skape det bilde du trenger over situasjonen. Man prøver å se “fremtiden” ved hjelp av informasjonen, eller data.

3. Forklar hver av de tre elementene som inngår i BI:

  1. Information and knowledge discovery – Sanking av data. Dette blir gjerne gjort ved å saumfare Internett.

  2. Business analytics – Dette er prosessen med å gå gjennom tilgjengelig data for å finne ut hva markedet trenger eller hva konkurrentene gjør

  3. Information visualization – Å samle sammen dataen til ett format som vi kan forstå.

4. Hva er “Data Mining”?
Data Mining er å gå igjennom feks kildekode for å finne ut hva som kommer til å komme i nyere versjoner av programvare.

5. Forklar hva et beslutningsstøttesystem er, (Decision Support System, DSS). Kom gjerne med eksempler.
Et beslutningsstøttesystem skal kunne hjelpe deg, eller bedriften, til å ta en bedre beslutning. Dette gjøres ved å samle all tilgjengelig data for å gi deg et bedre, og større, bilde over hvilke beslutninger som bør tas.

Uke 39

Forklar hva som menes med “Supply Chain Management”.
Supply Chain Manegement er en prosess hvor det handler om å¨strategisk styre bevegelsen av varer på tvers av forsyningskjeden. Det vil si alt fra de enkelte produsentene av deler, til, for eksempel, sammensetting eller konstruksjon av et ferdig produkt, eller lignende. Altså fra start til slutt, gjennom hele prosessen.

Forklar hva CRM systemer er.
CRM står for Customer Relations Management. Ut ifra navnet kommer det rimelig tydelig frem at det handler om forholdet til kundene. Det handler om å gjøre kundene mest mulig fornøyde med hva du selger av varer eller tilbyr av tjenester.

For å kunne sørge for at kundene er fornøyde blir CRM-systemer for eksempel brukt til å minne kunden på hva han/hun har fått ut av kjøpet.  Disse “påminnelsene” kan gis til kunden direkte fra produktet, som et dashbord i en bil, eller ved feks e-post. “Påminnelsene” kan være store ting, som besparing i forhold til et annet produkt.

Hva er typiske fordeler ved å bruke CRM?

for “kunden”

  • Kunden føler seg mer prissatt.

for “leverandør”

  • Beholder eksisterende kunder

  • Bedriften holder seg konkurransedyktig

  • Hvis flere kunder er fornøyde pga dine CRM-systemer, vil det skape et rykte og gi nye kunder.

Uke 38:

  1. Hva er hovedinnholdet i Personopplysningsloven?

  • Personopplysninger skal ikke brukes til noe brukeren selv ikke har samtykket til. Personopplysningsloven er dannet for å sikre individets rettigheter i henhold til personvern i form av beskyttelse av sensitiv data som f.eks adresse, personnummer o.li. Personopplysningsloven setter også strenge regler ved hvilke data som er lovt til å hente ut fra et individ ut ifra hva informasjonen brukes til.

  1. Drøft påstanden om at det er motstridende interesser mellom samfunnets interesser og individets når det kommer til personvern?

    Individets interesse vil stort sett alltid være å beskytte sine personopplysninger og sensitive data. Samfunnet, eller staten, kunne ha hatt stor nytte av personopplysninger. Hvis en person er mistenkt for å gjøre noe ulovlig på nett, ville det vært lettere for samfunnet å finne ut hvem denne personen er og hva personen har gjort, ved hjelp av å se etter spor. Men dette er ikke lov, og dermed er det motstridende interesser.

  1. Hvilket hensyn bør veie tyngst? Begrunn ditt syn.

    Hvis samfunnet hele tiden hadde tilgang på personopplysningene dine ville nok mange følt seg overvåket og etterfulgt. Hvis det hadde vært lov å sjekke spor hadde nok myndighetene fått straffet kriminalitet raskere og/eller lettere. Men dette hadde sannsynligvis gått utover uskyldige personer også. Derfor bør individets interesser veie tyngst.

  1. Hva menes med personopplysninger?

  • Personopplysninger er informasjon som angår en enkeltperson. Dette kan være alt fra personnummer til politisk ståsted. Mye av personopplysningene til en person ansees som sensetiv informasjon, ettersom dette kan være med å sterkt påvirke omgivelsene rundt vedkommende.

  1. Hva sier Personopplysninsloven om meldeplikt og konsesjonsplikt?

    Med meldeplikt menes det at en aktør er pliktig til å be om tillatelse til å hente ut sensitive personlige data. Man er pliktig til å melde ifra til datatilsynet om man ønsker å behandle sensitiv personlig data eller ønsker å danne et register som inneholder slik data. Dette må meldes ifra minst 30 dager på forhånd. Når melding er mottatt vurderer datatilsynet om de skal gi konsesjon til innhentelsen av data. Datatilsynet vurderer om det er nødvendig å hente ut slik data og om det vil være ulempelig for brukeren.

  1. Drøft ulike nivåer av sikkerhet?

  1. Fysisk, passord, antivirus, brannmur

  • Fysisk:

    • Fysisk oppbevaring av personopplysninger kan ha både fordeler og ulemper. Det kommer også an på hvor disse opplysningene blir lagret. Om man for eksempel har lagret sine opplysninger i en 2 tonns safe hjemme i huset, så vil jeg anse dette som veldig trygg oppbevaring. Dette er da med tanke på at man ikke skal være særlig utsatt for “svertekampanje”, noe som kan forekomme dersom man er en profilert person.  På den annen side vil man ved oppbevaring i safen vår, ha kun de eksemplarer som ligger i safen, og en “backup” av denne infoen vil ikke være mulig dersom den går tapt. Dersom det på den annen side skulle vært et fysisk arkiv med sensetiv informasjon, vil det være lettere å “snike” i dette uten å legge fra seg spor.

  • Passord:

    • Et passord er en unik kode som brukes til å verifisere eierskap. Hvor sikkert et passord er avhenger av flere faktorer; passordets “vanskelighetsgrad”, passordets omstendigheter og tjenestens sikkerhet utenfor passord. Enklere passord er ofte utsatt for brute-force angrep. Selv om et passord kan være svært sikkert ved bruk av case og symboler, kan sikkerheten fortsatt være utsatt hvis tjenesten passordet tas i bruk under blir angrepet.

  • Antivirus:

    • Et antivirusprogram sin oppgave er å hindre PC-en din fra å bli infisert av ulike typer virus. Et virus kan for eksempel hente ut personopplysninger, og å bruke antivirus er et enkelt grep for å beskytte PC-en din mot dette. Problemet med virus og antivirus er at virus, som regel,  er ett steg foran antivirus. Dette er i grunn naturlig, med tanke på at det er vanskelig å vite hva man skal beskytte seg mot før det finnes.

  • Brannmur:

    • En brannmur er et sikkerhetstiltak som forhindrer skadefro via oppkobling mot ondsinnede aktører. Uten en brannmur vil individer være svært utsatt for angrep over internett, da dette er en svært vanlig og dekkende måte å angripe brukere på. Som regel er det derimot ikke nok å ha en brannmur som eneste sikkerhetslinje da en brannmur har som oppgave å forhindre disse tilkoblingene. Har en slik tilkobling tatt sted har ikke brannmuren mulighet til å forebygge den potensielle skaden som kan forårsakes (nedlasting av malware, spyware o.li)

  1. Hva menes med Internett Governance?

  • Felles utvikling og applikasjonsprinsipper internett ideellt skal styres og utvikles ut ifra. Internet Governance tar for seg hvilken makt diverse aktører (globale, nasjonale, individuelle osv) har på internett og hvilke retningslinjer som bør tas hensyn til.

 

 

Uke 37:

  1. Hva gjør at e-handel vokser
    Det er lettvint å kjøpe ting på nettet, utvalget av nettbutikker og utvalget av produkter øker. At flere og flere brukere kommer på nettet kan også ha en rolle i at e-handelen vokser.

  2. Drøft hvodan du tror ordinære fysiske butikker framtid er.
    Jeg tror den type butikk vi ser i dag kommer til å forsvinne i framtiden. Jeg tror ikke at de forsvinner helt, men vi får kanskje se en annen variant. Jeg tror mange butikkansatte vil forsvinne, og at butikken heller skal ha selvbetjening, slik som Coop Obs har et system på allerede. Som det ble diskutert på forelesning vil det bli stort behov for flere ansatte i helsesektoren på grunn av eldrebølgen som kommer. De ble foreslått at de tidligere butikkansatte kanskje kommer til å havne i denne sektoren. Det tror jeg.
  3. I den digitale økonomien er det mer sannsynlig med få, store aktører, kanskje monopol. Hvorfor er det mer sannsynlig med monopol i den digitale økonomien enn i den tradisjonelle økonomien?
    På nettet gjelder det å være størst. Gjerne først også. Hvis det er en tjeneste som først blir populær tar den helt av, og mange brukere bestemmer seg for å bare bruke denne tjenesten. Amazon er et godt eksempel på dette. De var først og ble størst, som elektronisk bokhandel. . At det fungerer slik på nettet gjør det kanskje vanskelig for mindre aktører å komme inn på markedet, eller å bli sett av brukerne. Derfor er det kanskje mer sannsynlig med monopol i den digitale økonomien. Jeg er litt usikker på lovene rundt monopol på nettet, men jeg tror ikke det er en lov som begrenser et nettsted til å bli verdens mest populære, som utkonkurrerer alle konkurrenter. Jeg tror ikke det må tas noe konkurransehensyn. Dette er kanskje også en grunn til at det er mer sannsynlig med monopol i den digitale økonomien.
  4. Beskriv kort, kjennetegn, og vis eksempler på hver av dem
  •  B2C: Business-2-Consumer
    Bedrift selger et produkt til kunde.
    Ex Komplett.no, nettbutikker
  • B2B: Business-2- Business
    To typer bedrifter med en type samarbeid.
    Ex Produsent og Grossist
  • C2B: Consumer-2- Business.
    Forbrukeren skaper en type verdi for bedriften, som  den kan bruke til nytte.
    ex tilbakemelding og anmeldelser av produkter fra forbruker til bedrift.
  • C2C: Consumer-2- Consumer
    En modell hvor kunder kan gjøre handel med hverandre.
    ex auksjoner.
  • G2C: Government-2-Consumer.
    Regjeringen tilbyr befolkningen, kall det en løsning, på et
    ex AltInn
  • G2B: Government-2- Business
    Målet med B2B er redusere byrden til bedriften, og gi enveistilgang til informasjon.
  • G2G: Government-2- government
    ex Shengen-avtalen
    Samarbeid mellom land/regjeringer.

 

 

 

 

Uke 36:

  1.  Fortell kort om internetts opprinnelse/begynnelse (hvor, når, hvorfor….).
    Internett startet i et prosjekt kalt ARPANET på slutten av 60-tallet i USA. Det var det amerikanske militæret som drev dette prosjektet. Formålet med prosjektet var å utvikle et datatransportnett mellom universiteter militæret hadde sponset. Disse universitetene hadde allerede store databehandlingsanlegg, og de ville da få en forbindelse mellom disse for å utføre forskningsarbeid for militæret. De første fire institusjonene ble koblet sammen i desember 1969.
  2.  Når kom internett til Norge?
    Det første forskningsprosjektet med Internett i Norge startet rundt 1972/73. Mens Internett ikke ble tilgjengelig for “vanlige mennesker” før i 1991.
  3. Samfunnet er avhengig av internett. Drøft på hvilke måter du/dere mener samfunnet er sårbart som følge av internettbruk.
    Bare det at vi er å avhengig av Internett er skremmende. Hvis vi mister Internett, bare for en kort periode, blir det helt kaos og samfunnet fungerer nesten ikke. Willy Jensen ga et godt eksempel på første forelesning om noen kommuner som mistet internett etter stormen Dagmar. Han fortalte videre at  ordførerne sa: “Internett er det viktigste for mennesket”. Hvis vi mister Internett er vi så godt som hjelpesløse.
  4.  Hva menes med Software As A Service? (SAAS)
    SAAS er en software distribusjonsmodell hvor applikasjoner ligger hos noen aktører, og blir gjort tilgjengelige for kunden over nett.
  5.  HTML er et markup language. Hva menes med dette? Vis med ett eksempel.
    Et markup language  kombinerer tekst og informasjon om denne teksen. Informasjon om teksten kan være skrifttype og skriftfarge.

 

 

Uke 35:

http://home.uia.no/adama14/is-100/