Nyheter på nettet

Martin Engebretsens hjemmeside

  Journalistikk på nettet.
Journalistisk form og funksjon i overgangen fra papir til skjerm


Doktorgradsprosjekt tilknyttet Institutt for medievitenskap, Universitetet i Bergen. Avhandlinga ble levert til bedømming i april 2001, og disputasen fant sted åtte måneder seinere. Ny tittel er: Nyheten som hypertekst. Tekstuelle aspekter ved møtet mellom en gammel sjanger og ny teknologi.

Det er også tittelen på boka som er publisert på grunnlag av avhandinga (kun lettere redigert). Den kan fås kjøpt ved henvendelse til Høyskoleforlaget. Innholdsfortegnelse finner du her.

Nøkkelord: Elektroniske aviser, hypertekst, koherens, journalistikk, leser-panel


(Se også ressurssiden Nyheter på nettet)

Prosjektet søker å utforske noen av premissene for journalistisk formidling og kommunikasjon gjennom det hypertekstuelle og interaktive mediet World Wide Web. Ulike teoretiske og metodiske innfallsvinkler tas i bruk for å gi en bredest mulig belysning av dette nye forskningsfeltet. Hovedfokus er rettet mot det endringspotensial hypertekstteknologien representerer i forhold til nyhetsformidling, særlig mht tekstutforming og kommunikative roller.

Fra et tekstlingvistisk og pragmatisk perspektiv behandles spørsmålet om hvordan hypertekst (elektronisk kopling mellom tematisk relaterte tekstfiler) kan påvirke utviklingen av ulike journalistiske sjangre. Vil vi f.eks kunne få en mer objektiv nyhetsformidling, ved at journalistens rolle som "forteller" tones ned til fordel for en bredere og mer leserstyrt presentasjon av de ulike kildene til nyhetsstoffet?

Teoriutvikling og diskusjon rundt begreper som hypertekst, koherens, journalistikk og objektivitet blir supplert med strukturell analyse av relevante tekster. Teoretisk grunnlag for behandlingen strekker seg fra poststrukturalistisk og tekstlingvistisk tekstteori (bl.a Roland Barthes og de Beaugrande & Dressler) til nyere hypertekstteori (bl.a George Landow og McKnight, Dillon & Richardson).

I den vitenskapsfilosofiske delen undersøkes bl.a. hvordan den amerikanske nypragmatikeren Richard Rorty kan bidra til å revitalisere objektivitetsbegrepet i relasjon til den journalistiske prosessen.

Fra et kvantitativt og resepsjonsteoretisk perspektiv overvåkes dannelsen av en mental modell for det nye digitale mediet blant den allmenne bruker: Hva er en nettavis, og hvordan kan den brukes? Et panel bestående av 211 aktive nettavis-lesere konsulteres fire ganger over halvannet år per elektronisk spørreskjema.

Prosjektet ble påbegynt våren 1997 og avsluttet våren 2001.