Hvordan fremstå som en profesjonell lærer i dagens skole.

Å kunne fremstå som en profesjonell lærer har flere sider og i dette innlegget vil jeg presentere de sidene jeg synes er mest relevant i forhold til mitt kommende arbeid i skolen:

En profesjonell lærer ser den enkelte elev, har gode relasjoner og gir samtlige elever tilpasset opplæring (opplæringsloven § 1-3). Alle elevene skal bli møtt på sitt nivå og læreren må fremstå som en støttespiller for elevene. På den måten utvikler elevene seg både faglig og sosialt.

På en annen side handler det om hvordan vi formidler fagstoffet og hvordan vi utvikler oss som fagperson i klasserommet. Det forventes at vi lærere holder oss faglig oppdatert og fornyer både våre undervisningsmetoder og organiseringsmetoder underveis i læreryrket. Arneberg understreker at det mest sentrale i en lærers profesjonelle arbeid er å kunne «vurdere og begrunne virksomhet, lære av de erfaringene en gjør, og endre måten og tenke på og handle på når det er nødvendig» (Arneberg, 2015, s. 19). Å kunne ta innover seg sine erfaringer, for å så kunne bygge videre på dette synes jeg beskriver godt en profesjonell lærer. En lærer som ikke føler at han/hun er ferdig utlært, men som er på jakt etter å forbedre og utvikle seg.

I møte med elever, kollegaer, foresatte og ledelsen må jeg som lærer kunne begrunne for valgene jeg tar både i og utenfor klasserommet. Og for å kunne fremstå som en profesjonell lærer ovenfor kollegaene mine må jeg kunne bidra til et best mulig samarbeid. Her kan jeg blant annet bidra til at lærere både får metarefleksjon og dobbeltkretslæring. Argyris og Schön er opptatt av hvordan dobbeltkretslæring er nødvendig for at organisasjoner skal kunne utvikle seg. Argyris og Schön sier blant annet at «under dobbeltkretslæring evaluerer man de underliggende forholdene som mål, verdier, rammer og strategier i søket etter å etablere mer hensiktsmessige strategier». (Argyris & Schön, 2012, s.121)

Dersom jeg klarer å få frem disse sidene på en god måte, mener jeg at jeg har et godt grunnlag for å kunne fremstå som en profesjonell lærer.

Litteraturliste:

Haug, P., Roald, K., Postholm, M, B. m.f. (2012) Lærere i skolen som organisasjon. Cappelen Damm.

Arneberg & Overland. (2015). Lærerrollen. Oslo: Cappelen Damm.

Én kommentar til “Hvordan fremstå som en profesjonell lærer i dagens skole.

  1. Lisa

    Vi må begrunne det vi gjør, men samtidig må vi også lære underveis, spesiellt når vi til neste år er helt nyutdannet, det kan jo bli en utfordring for meg hvertfall, men tipper du klarer det strålende 🙂

Legg igjen en kommentar