Undervisningsopplegg i turn

Jeg skal nå presentere en time jeg hadde på 9. trinn hvor faget var kroppsøving. Temaet for denne økten var turn, og kompetansemålene de skulle gjennom var som følgende ”trene på og bruke ulike ferdigheiter i utvalde lagidrettar, individuelle idrettar og alternative rørsleaktivitetar”.(Lund, 2006) I denne klassen var det som i de aller fleste klasser stort sprik både mellom elevenes turnferdighetene og deres motivasjon generelt for kroppsøving. Jeg hadde ikke kjent klassen i mer enn en uke og den eneste beskjeden jeg hadde fått fra faglærer var at ”de aller fleste kan stupe kråke».

Jeg tok utgangspunkt i undervisningsprinsippene KAMPVISE hvor jeg spesielt la vekt på aktivisering, progresjon og motivasjon når jeg skulle planlegge økten. Hovedfokuset ble å få en smakebit på ulike turnteknikker for å se hva jeg kunne bygge videre på til neste turnøkt. For å prøve å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev uavhengig av deres ferdigheter, laget jeg derfor seks stasjoner hvor det var tre ulike vanskelighetsgrader på hver av øvelsene. Utdanningsdirektoratet understreker viktigheten av tilpasset opplæring. ”Opplæring basert på likeverd forutsetter at alle får like gode muligheter til å utvikle seg i et inkluderende læringsmiljø.” (Dalhaug Berg, 2007)

Jeg gikk gjennom hver stasjon sammen med klassen. For eksempel med rulle begynte jeg å vise den letteste versjonen som var å stupe kråke (her understrekte jeg at det var teknikken de skulle terpe på, ikke hvor fort de klarte å gjøre hver øvelse). Den neste versjonen jeg viste var forlengs rulle uten å bruke hendene som støtte og til slutt viste jeg den som vanskeligst, nemlig baklengs rulle. Etter vi hadde gått gjennom alle øvelsene, fordelte jeg de rundt på hver stasjon og de satte igang. Elevene fikk muligheten til å være på hver enkelt stasjon i løpet av økten, og mens de holdt på gikk jeg rundt å veiledet og motiverte de.

Denne klassen blomstrer virkelig gjennom denne økten. Aktivitetsnivået var høyt, og både de svake og sterke elevene følte at de hadde mestret fordi alle hadde et nivå som passet dem.

Litteraturliste:

 

3 kommentarer til “Undervisningsopplegg i turn

  1. Jørgen Valle

    Hei, Marte! Dette høres ut som en flott kroppsøvingsøkt! Du knytter den opp mot læreplanens kompetansemål, og utøver med dette en profesjonalitet. Du er bevisst mangfoldet av interesse og ferdigheter blant elever i skolen, og du tar dette med deg i planleggingen. Det å benytte øvelser med ulike vanskelighetsgrader blir viktig for en tilpasset opplæring, slik du skriver. Hvilken betydning tror du din rolle som veileder hadde for at elevene blomstret, og hvilke pedagogiske perspektiver vil du knytte til din modellering og veiledning?

  2. Lisa

    Hei Martha:)
    Hørtes ut som en bra time. Likte hvilke prinsipper du la mest vekt på i undervisningen. Turn kan være vanskelig for mange elever, og det er jo defor viktig at eller får oppleve mestring slik at de kan være motivert til å ta fatt på nye øvelser neste økt. I tillegg er jeg rimelig sikker på at du var et godt øvingsbildet med elegante bevegelser. Tommel opp:)

  3. Ellen Andersen

    Hei Marte!
    Utrolig spennende å høre om KAMPVISE (som tydeligvis er litt annerledes enn MAKVISE-prinsippene)! Det varmer et lærerhjerte å lese at du tilpasser så godt i de forskjellige øvelsene. Jeg tviler ikke på at elevene hadde det gøy og opplevde mestring i denne timen. Det er slike timer som inspirerer både elevene og lærerne til å jobbe videre med TPO på et kreativt plan 🙂

    Mvh. Ellen

Legg igjen en kommentar