God klasseledelse og samarbeid i team.

God klasseledelse og et godt teamsamarbeid er helt nødvendig for en utviklende skole.

God klasseledelse handler om evnen du har til å lede klassen. For meg handler god klasseledelse spesielt om å skape tydelige og trygge rammer for elevene. Elevene har noe å forholde seg til og de vet hva som er akseptabel oppførsel og ikke. En god klasseledelse forutsetter også at jeg som lærer har positive relasjoner til elevene mine. En god lærer-elev-relasjon har stor betydning for elevenes trivsel og læringsutbytte. Derfor er det å jobbe med å være en inkluderende og god leder viktig i en lærers hverdag.

Tidligere var det langt mer vanlig at læreren kunne lukke døren til klasserommet og gjennomføre undervisningen uten at noen i særlig grad visste hva som foregikk der. Undervisningen ble sett på som den enkeltes lærers oppgave og noe han/hun hadde ansvar for selv. (Hargreaves, 1996; Haug, 2008, Lillefjord mfl., 2010; Wenger, 2004). I dagens skole ser vi på det å jobbe i team som noe som er høyst nødvendig for at man skal kunne utvikle seg som lærer og som kollegium. Klasseromsdørene er i større grad åpnet for innspill, deling av erfaringer og samarbeid. For å få til et godt og effektivt samarbeid i team er det viktig med gjensidig respekt og tillit. I tillegg må alle få lov til å ha en stemme i fellesskapet hvor de kan dele både gode og dårlige erfaringer.

Én kommentar til “God klasseledelse og samarbeid i team.

  1. Ellen Andersen

    Det du skriver om hvordan et godt teamsamarbeid burde være jeg er helt enig i! Dialog er viktig 🙂
    Jeg lurer på hva du har brukt som grunnlag for det du sier om god klasseledelse? (Pensumlitteratur)… Er det noen rammer for hvordan god klasseledelse burde være?

    Mvh. Ellen

Legg igjen en kommentar