For å kunne fremstå som en profesjonell lærer mener jeg det er viktig å legge vekt på undervisningsetikken. Dette er da den etikken som bør gjelde på undervisningens område. For det første må jeg ha respekt og åpenhet for faget og lærestoffet som jeg underviser i. Jeg må altså vise for elevene at jeg bryr meg om faget mitt. Dette er et viktig grunnlag som er med på å bygge opp en god klasseledelse og dermed også skape en motivasjon for faget blant elevene.
For det andre må jeg ta mine elever på alvor og møte dem på en tillitsfull og respektfull måte. Jeg burde da veksle mellom å ha en monologisk og dialogisk undersvisning. Med dette mener jeg at undervisningen ikke bare må være lærerstyrt (monologisk), men også la elevene «styre» undervisningen (dialogisk) ved å gi rom for et «dialogisk klasserom». Som lærer må jeg da være i stand til å stille autentiske spørsmål som får elevene til å tenke. Her vil jeg ikke ha noen kontroll på spørsmålene, men jeg må likevel kunne verdsette elevenes svar og meninger. Dette er et viktig prinsipp for å kunne få til en likeverdig og inkluderende opplæring der alle skal bli sett og hørt.
For det tredje er det viktig at jeg som lærer er opptatt av at elevene skal behandle hverandre med respekt og omtanke. Dette er viktig for å kunne skape et godt læringsmiljø. Det er dermed viktig at jeg har en god relasjon til mine elever for så å kunne bruke mine evner som klasseleder til å modellere for elevene hva som er akseptabel oppførsel.
Veldig godt å se at du er så strukturert, og ikke så rotete som jeg, når du skriver. At du har delt det inn i tre deler som legger vekt på lærestoff, elevene og læringsmiljøet.