Det å være klasseleder handler om mer enn å formidle kunnskaper i de forskjellige fagene elevene har (Briseid, 2013, s. 2). I god klasseledelse legger jeg vekt på flere ting blant annet at det er en tydelig leder i klasserommet som er bestemt men rettferdig, som holder en god struktur i klasserommet. Videre er klasselederen en motivator som har positive forventninger til elevens faglige og sosiale utvikling og som hjelper og støtter eleven i å nå sine mål i tillegg til å hjelpe og støtte eleven emosjonelt. Den gode klasselederen har også gode relasjoner til sine elever der han eller hun viser genuin interesse for den enkelte elev og for hele klassen som en helhet. Den gode klasseledelsen er i mine øyne, nødvendig for at det skal bli et godt læringsmiljø i klassen og for å engasjere elevene til å ville lære.
Samarbeid i team er en annen viktig faktor for oss som skal jobbe i skolen. Vi som lærere er avhengig av hverandre fordi vi er faktisk en større gruppe som skal forholde oss til elevene, ikke bare oss selv. Først og fremst vil det være godt for oss lærere å ha andre i samme profesjon som vi kan dele erfaringer, tips og triks med og ikke minst å ha noen som kan hjelpe med hva du skal gjøre hvis du føler trenger det. For det andre så må vi samarbeide for å opprettholde den samme strukturen i klassen som skaper det gode læringsmiljøet elevene fortjener (Utarbeidet etter Postholm m.fl. 2012, s. 132-134). Til slutt vil jeg også trekke frem at et godt samarbeid fører til at vi som personer føler større tilhørighet på jobb, noe jeg tror også smitter over på elevene, dette vil da gi en skole med et godt sosialt miljø i tillegg til læringsmiljø (Utarbeidet fra Jensen og Aas, 2011, s. 84).
Briseid, L.G. (2013). I PED-232 Utviklingen av lærerens profesjonelle rolle og identitet. Kristiansand: Universitetet i Agder.
Jensen, R. & Aas, M. (2011). Å utforske praksis – grunnskolen. Oslo: Cappelen Damm
Postholm, M.B. Haug, P. Munthe, E. & Krumsvik, R. (2012). Lærere i skolen som organisasjon. Oslo: Cappelen Damm Høyskoleforlaget.
Jeg tror at vi nok en gang deler pedagogiske perspektiver, Maya, jeg er helt enig med deg; dette med positive forventninger kan ikke stresses nok! Likte også det du skriver om at læreren er i en balanse mellom å støtte enkeltindividene og klassen i et fellesskapsperspektiv, om jeg forstår deg rett.
Samarbeid i team er virkelig viktig som du sier, ikke bare gagner det elevene, men det gjør også hverdagen vår mye lettere.