Læringsmål:
Du har fullført modulen når du :
- kan kan bruke verb/substantiv metoden til å finne ut
- hvilke klasser du trenger for å løse et problem
- og hvilke metoder klassene skal ha
- kan bruke scenarier (evt. med CRC kort) til å sjekke at du har funnet klassene og metodene du trenger
- vet hva et design pattern er
Verb / substantiv metoden:
Når man skal programmere er det viktig å vite hvilke klasser, felter og metoder som skal være med. For å hjelpe oss med dette kan vi bruke verb / substantiv metoden. Tanken bak dette er å liste opp verb og substantiv. Verbene er hva du kan gjøre, altså hvilke metoder programmet skal inneholde. Substantivene blir klasser og felter. Under har jeg tatt for meg en kino.
Kino
Verb | Substantiv |
– Bytte film
– Start film – Innsjekking – Utsjekking – Kjøpe billett – Sjekke film |
– Ansatte
– Besøkende – Film – Kinosete – Billett – kinosal |
CRC kort:
CRC betyr Class, Responsibility, Collaborators. Grunnen til at vi bruker CRC-kort er for å få en oversikt over hva de forskjellige klassene inneholder, hvordan og hvilke klasser som samhandler. Når du lager CRC-kort kan det være lurt å tegne de opp fysisk. Det er for eksempel veldig greit å tegne kortene på tavlen om du har et samarbeidsprosjekt. Når du har laget kortene, kan du lage scenarioer / brukerhistorier.
Brukerhistorie / scenario:
Scenario 1.
En besøkende sjekker hvilken film som går på kinoen. Når kunden har funnet ut hvilken film han ønsker å se, kjøper kunden en billett. Når kunden går inn i kinosalen blir han registrert. På billetten står setenummeret, kunden ser på billetten sin og finner kinosetet sitt. Når filmen er slutt, går kunden ut av kinoen, og blir da utsjekket fra systemet.
Scenario 2.
En ansatt sjekker opp hvilken film som skal spilles av og til hvilket klokkeslett. Den ansatte må sjekke at kunden som skal inn i kinosalen har kjøpt billett. Den ansatte må også finne frem riktig film, og starte den.
Design pattern:
Design pattern er et dokument / notater på et problem som ofte oppstår under programmering. Notatet skal beskrive problemet samt løsningen på problemet. Notatet skal skrives så detaljert at andre kan komme i etterkant å benytte seg av notatet.
Design patterns inneholder:
– forklaring på både problem og løsning
– Design pattern må ha et navn
– Konsekvenser av å bruke patternet (resultater)