Så lenge jeg kan huske har jeg vært inne på tanken om å utdanne meg som barnevernspedagog, sosionom, lærer og liknende som handler om å jobbe med andre mennesker, og da spesielt barn. Det var først på videregående at jeg bestemte meg for at det var lærer jeg skulle bli, og selv om jeg har visst at jeg ville bli lærer så lenge, brukte jeg flere år på å komme i gang. Jeg tok andre fag, andre studier og jobbet noen år før jeg begynte på lærerstudiet. Gjennom studiet, praksis og vikartimer har jeg innsett at jeg er veldig fornøyd med valget mitt. Jeg gleder meg veldig til å begynne å jobbe!
Jeg har mange visjoner for meg selv som lærer, blant annet å se og jobbe med de “stille barna” – elevene som helst ikke vil bli lagt merke til, som knapt sier et ord i klassen, og som er usikre på seg selv og andre. Det er også viktig å møte elevene ut fra sine forutsetninger, og jeg gleder meg til å tilpasse undervisning til både sterke og svakere elever, og jobbe med dem med utgangspunkt i det de kan fra før. Ved å legge til rette for tilpasset opplæring, vil det innebære at flere potensielt sett kan realisere mer av sitt læringspotensial. (Postholm, Haug, Munthe & Krumsvik, 2012:71) Jeg vil at elevene skal oppleve mestringsfølelse så ofte som mulig. Jeg ønsker å jobbe for at elevene skal få variasjon i skolehverdagen og skolearbeidet, at de skal få jobbe med praktiske oppgaver, konkreter, tverrfaglige aktiviteter og ta med undervisningen ut – slik at det kan øke læringsutbyttet og skape motivasjon. Man kan også gjøre matematikk på uteskole!
Det er dokumentert at lærere med gode relasjoner til elevene opplever mindre atferdsproblemer enn lærere som har et dårlig forhold til sine elever (Briseid 2013:6) Jeg ønsker å jobbe for gode relasjoner med elevene, å forsøke å oppføre meg slik at det skapes respekt hos elevene, og at jeg på den måten etablerer grunnleggende tillit.
Dette er bare noen av mine ambisjoner og hva jeg gleder meg til med å begynne å jobbe. I helhet er min visjon det å være en positiv innvirkning på elevene og på hverdagen deres – å få frem det beste i elevene. Jeg vil skape et godt miljø i en trygg klasse hvor elevene skal vite at de kan stole på meg og bli hørt, og komme til meg uansett hva det måtte være.
Kildehenvisning:
Briseid, L.G. (2013). Klasseledelse i et danningsperspektiv. I Christensen H. og Ulleberg I. (red). Klasseledelse, fag og danning. Gyldendal akademisk (hentet fra kompendium i PED-231)
Postholm, Haug, Munthe & Krumsvik, 2012. Lærere i skolen som organisasjon. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlag
Det er ingen tvil om at du vil bli en god lærer Nina! Visjonene du har som fremtidig lærer er jeg veldig enig i. At du vil møte elevene ut fra deres forutsetninger, tilpasse undervisningen og opplæringen er topp. Du skriver også at du vil aktivisere bakgrunnskunnskapene hos elevene dine, og dette er noe jeg mener er veldig viktig for at elevene skal ha muligheten til å oppnå mestringsfølelse 🙂
Jeg ser frem til å lese dine neste innlegg! 🙂