Min undervisningsøkt

Jeg tenker at det er mange måter å legge opp en god undervisningsøkt på, men først og fremst tenker jeg at variasjon og motivasjon som to viktige punkter. Variasjon er viktig siden alle lærer på forskjellige måter, og dermed viktig for motivasjonen. Ved å legge til rette for variasjon og tilpasset opplæring, vil det innebære at flere potensielt sett kan realisere mer av sitt læringspotensial. (Postholm, Haug, Munthe & Krumsvik, 2012:71). Motivasjon er som kjent viktig for arbeidslyst og utførelse, og der igjen for elevenes læringsutbytte. I tillegg kommer selvfølgelig tilpasset opplæring, noe man alltid må ha med i bildet. Et nyttig redskap for å planlegge undervisningen sin på er ved å bruke den didaktiske relasjonsmodellen. Den består av begreper som er viktige å tenke på når man legger opp undervisning. (Lyngsnes & Rismark, 2007:128).

Jeg vil ta utgangspunkt i naturfag, og emnet småkryp. I begynnelsen av økta ville jeg samlet elevene og snakket om hva de kan om emnet fra før. Hva er småkryp? Hvilke småkryp kjenner dere til? Vet dere noe om småkryp? På den måten får man elevene i gang, og man kan finne ut av elevenes forutsetninger for å lære. Dette er viktig fordi at elevenes bakgrunnskunnskaper også kan fungere som en motivasjon og en faktor for læring, og ikke minst fordi de kan knytte læringen opp mot noe de allerede har et bilde på eller kunnskap om fra før. Som allerede nevnt er det viktig med variasjon i undervisningsøktene for å treffe alle elevene, så i en ordinær økt ville jeg altså først ha undervist og snakket med elevene om det aktuelle emnet. Deretter kunne elevene ha jobbet individuelt eller i grupper med en type oppgave. En super idé er hvis man har muligheten til å gå ut i området rundt skolen og lete etter småkryp. Finnes det en filmsnutt, noe lytte til eller lese om kan dette være med på å variere undervisningen. Mot slutten av økta ønsker jeg alltid å ha en oppsummering, for å se hva elevene har forstått, lært og for å høre om noe var uklart eller vanskelig. Med de tilbakemeldingene jeg får i bakhodet, kan jeg planlegge opplegget videre og vite hva jeg bør ta med og jobbe mer med neste gang.

Kildehenvisning:

Lyngsnes & Rismark, 2007. Didaktisk arbeid. Oslo: Gyldendal akademisk

Postholm, Haug, Munthe & Krumsvik, 2012. Lærere i skolen som organisasjon. Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlag

2 tanker om “Min undervisningsøkt

  1. Småkryp er gøy! Er enig i at det er en super idè å gå ut i nærområdet for å se etter småkryp. Dette gjør det visuelt og konkretiserer emnet for de elevene som kanskje ikke ville fått et like stort læringsutbytte ved å se på et bilde eller lese en tekst i læreboka. Det er jo ikke alltid dette går, men video tror jeg også er en god støttespiller.
    Det er flott at du hører hva elevene kan fra før for å vekke tankene deres og også at du bruker oppsummering aktivt. Om ikke dette gjøres blir kunnskapen det vi kaller «svenende» og eleven får kanskje ikke en knagg å henge denne kunnskapen på.

  2. Så fint opplegg Nina! Jeg liker at du både nevner motivasjon, variasjon og tilpasset opplæring. Dette er faktorer som må være med i undervisningen for at den skal bli vellykket! Jeg er også helt enig i at å aktivisere elevenes bakgrunnskunnskaper er lurt og dermed bygge på elevenes kognitive skjemaer. Veldig enig i at naturen og skolegården kan være et glimrende sted å ha undervisning! Å «ta med seg» skolen ut er både godt for elever og lærere!

Legg igjen en kommentar