Modul 3

Hei.

Ting jeg har lært & læringsmål:

Abstraksjon handler mye om å ikke fokusere eller rett og slett ignorere detaljer fra «sub-components» i et innviklet system og heller fokusere på det store bildet.

Modularisering er prosessen som deler opp flere forskjellige deler av en enhet, helst blant flere personer. Denne prosessen innebærer at alle personene i teamet fokuserer på hver sin del av enheten, slik at de kan gå ekstra godt inn i detalj på sin spesifikke oppgave. Dette kan også deles opp for et individ, hvor han velger å jobbe med en del om gangen for å få en fullstending enhet.

Primitive typer er de typene som allerede eksisterer inne i BlueJ (int, boolean, double)

Objekttyper er de som defineres av klassen. De kan defineres ved bruk av egne klasser vi skriver selv, eller noen som er innebygde i BlueJ (String).

Klassediagram som vist under, viser hvordan de forskjellige klassene kommuniserer og henger sammen.

Objektdiagrammer viser et objekt som lager et annet objekt. Det viser også oversikten over hvordan de forskjellige objektene henger sammen og henter / gir informasjon til hverandre.

Lenke til video: