Det jeg tenker på når det gjelder klasseledelse er genuint interessert i hva elevene mener og også hva elevene har å fortelle. Selvfølgelig skal det ikke være fritt vilt å spore av i hver time, men elevene skal tas alvorlig, og en god klasseledelse innebærer derfor i mine øyne at enn tar det opp ved en senere anledning, spesielt dersom det er noe alvorlig. Dette støtter opp under Torill Moen sitt kapittel «Klasseledelse» i Postholm, Munthe, Krumsvik og Haug sin bok fra 2011 Lærerarbeid for elevenes læring, hvor hun skriver at:
» Et sentralt forhold når det gjelder aksept av læreren som autoritet og leder, er at elevene opplever å ha innflytelse på undervisningen og andre forhold i skolehverdagen» (S.153)
«Streng men rettferdig» er et motto jeg hørte i min praksis, og som jeg likte veldig godt. God klasseledelse i mine øyne bygger mye på dette prinsippet. Du skal ha autoritet, men samtidig skal du ikke være urimelig ovenfor elevene. Dette er hvordan jeg ønsker å utøve min klasseledelse og også hvordan jeg tenker er god klasseledelse.
Læring i team er viktig for en god utvikling av lærerens profesjonsutøving. Det å utvikle seg som team er læringsrikt og kan også øke din faglige kunnskap i klasserommet. Jeg knytter læring i team opp mot erfaringstrappen til Tiller fra 1999. Her snakker Tiller om en trapp som starter med løs prat om erfaringer blant lærerne, der de snakker om hva det er de har opplevd i ulike situasjoner. Videre så arbeider de med å ordne erfaringene inn i f.eks tema. Dette er for å kunne ha system over hvilke tema enn skal diskutere fremover. Etter dette må erfaringene kobles på de «knaggene» av kunnskap lærerne allerede besitter. Da kan lærerene også knytte erfaringene opp mot teori og dermed også utvikle seg i og som team.
Dette er mine tanker rundt klasseledelse og læring i team!
Så fine tanker du har Ole! Det virker som om dette er noe du har brukt tid på å tenke over disse årene vi har hatt på UiA. «Streng, men rettferdig», det tror jeg du kan mestre på en veldig fin måte 🙂
Liker veldig godt måter du trekker inn faglige begreper *tommel-opp*