I dette innlegget vil jeg skrive hvordan jeg konkret kan legge opp en undervisningsøkt i kroppsøvning 3.klasse. Det er viktig ¨å ta hensyn til den didaktiske relasjonsmodellen som består av mål, innhold, elevforutsetininger, vurdering, arbeidsmåte og rammefaktorer. (planleggingsskjema, samla plan)
Mål for økta: Elevene skal være aktive og øve de koordinative egenskapene sine.
Elevforutsetninger: Det er veldig stor forskjell på aktivitetsnivået blant elevene. Noen har derfor veldig gode motoriske ferdigheter, mens andre sliter med de motoriske ferdighetene.
Innhold: Elevene skal øve opp de motoriske ferdighetene. Jeg har delt inn i 6 stasjoner, alle elvene skal innom hver stasjon i løpet av timen. Alle øvelsene går på motoriske ferdigheter. Balanse, øye hånd, øye fot koordinasjon, klatre, hoppe, hinke.
Arbeidsmåter: Stasjonstrening med 6 øvelser. øvelse 1: balansere på benk. øvelse 2: klatre i ribbevegg, hoppe ned på kjukkas. øvelse 3: kaste ball i lufta, ta i mot. øvelse 4: sparke ball til hverandre. 5: hinke fram å tilbake, bytte bein. Øvelse 6: Føre i blinde, en eleve har bind for øynene, mens den andre skal føre den «blinde»
Rammefaktorer: Bruker hele gymsalen. Jeg ar klassen alene og bruker det utstyret jeg har tilgjengelig i salen.
Vurdering: Jeg observerer mens elevene utfører øvelsene. Ser da hvem som trenger ekstra veiledning på øvelsene. Jeg går også rundt å motiverer elevene til aktivitet underveis i økten.