Klasseledelse og teamarbeid

«Læreren skal lede elevenes læring og utvikling på skolen. En positiv relasjon mellom lærer og elev er hjørnesteinen i god klasseledelse» (udir.no)

God klasseledelse handler i all hovedsak om å være trygg og tydelig voksenperson for elevene. God klasseledelse er avhengig av lærerens opparbeidet kompetanse og evne til å lede en klasse, og lærerens viktigste mål bør være å fremme læring, utvikling og trivsel for hver enkelt elev. En tydelig klasseleder styrer klassen med en fast, men kjærlig hånd. for å bli en god å tydelig klasseleder er det viktig med: ha faste strukturer og rammer, ta elevene på alvor, vise at vi vil dem vel, skape relasjoner, godt humør og glimt i øyet. En god klasseleder er god til å motivere elevene til å mestre de forventningene han/hun stiller til elevene, både faglig og sosialt. Klarer læreren og motivere elevene, blir det en positiv læringskultur i klassen. www.udir.no
Når jeg skal skrive hva jeg anser som viktig i forhold til samarbeid i team velger jeg å gå litt til det sosiokulturelle læringssynet og Vygotskji. Vi lærer best i samarbeid med andre. Ved samarbeid i team kan du som lærer få tips til undervisningen. du står aldri alene. Et godt samarbeid bidrar til utvikling og læring! Det er en veldig viktig del av lærernes hverdag. i et team skal man være der for hverandre og støtte opp med gode tilbakemeldinger for å gjøre hverandre bedre. så å ta i bruk flere personer, meninger og ideer er vikitg for alle lærere.

En god samarbeidskultur kjennetegnes ved at det ligger et ønske om å samarbeide mellom lærerne. Den er ikke timeplanfestet men kommer ved behovet for å finne gode løsninger sammen eller å arbeide for å nå et mål. Postholm m.fl. 2012

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *