En god undervisningsøkt krever god planlegging. Det å være i forkant er en viktig egenskap hos lærere (Munthe). Derfor må økten nøye planlegges. Før timen vil jeg ta elevenes forkunnskaper i betraktning og ut i fra disse legge opp til hva, hvordan og hvorfor undervisningen blir som den blir. I tillegg vil jeg ta utgangspunkt i kompetansemålene i LK06 og utarbeide et læringsmål for timen. Jeg vil også planlegge hvordan vi kan vurdere om målet er nådd.
Jeg har fordypning i norsk og siden å kunne uttrykke seg skriftlig er en grunnleggende ferdighet tar jeg utgangspunkt i dette. To kompetansemål etter 4. årstrinn er:
– «Å skrive fortellinger, dikt, brev og sakpreget tekst.»
– «Å ordne tekster med overskrift, innledning og avslutning.»
Målet for timen kan være «Å kunne skrive en kort fortelling med innledning, hoveddel og avslutning.»
I dette tilfellet har jeg planlagt en dobbeltime. Målet står på tavla. Jeg starter timen med å forklare hva vi skal gjøre og hvordan vi skal gjennomføre det. Elevene skal parvis (bestemt på forhånd) få utdelt eventyr/fortellingskort (Karsrud). Det er fire ulike bildekort; en skikkelse, et miljø, et hjelpemiddel og et dyr. Elevene skal to og to, enten fra egen fantasi eller med bildekortene som «startere» skrive en egen fortelling på omtrent 1 side. Før de setter i gang kommer vi fram til kriterier for at fortellingen skal være god. Jeg skriver kriteriene på tavla. Deretter får elevene et gitt tidsrom på å skrive fortellingen. Jeg veileder og hjelper dem i gang og videre.
Etter skriveøkten bytter de med et annet par. Hvert par skal ta gi det andre parets fortelling «to stjerner og ett ønske» med begrunnelse i kriteriene. I og med at elevene har skrevet fortellingen i par vil ikke den konstruktive tilbakemeldingen føles helt personlig (de kan støtte seg på hverandre) og samtidig vil de få påpekt to ting de har gjort bra (Slemmen).
Dette undervisningsopplegget gir et godt utgangspunkt for videre skriving og ved en senere anledning kan kortene stokkes om og tas i bruk igjen, enten i par eller individuelt. Jeg har brukt disse kortene ved flere anledninger, i ulike former og til forskjellige undervisningsopplegg. Mitt inntrykk er at elevene syns det er morsomt, samtidig som det er noe alle kan mestre, på sitt nivå.
Et godt planlagt undervisningsopplegg, Randi. Dette var et gøy og annerledes opplegg i skriving som kan motivere elevene. Du har god kunnskap i bruk av LK 06 hvor du knytter undervisningsopplegget nøye opp til dette.