God klasseledelse og samarbeid i team

Temaer som «god klasseledelse» og «samarbeid i team» er viktige i skolen, både for lærere, elever og ledelsen for øvrig. Klasseledelse er viktige for å støtte hver enkelt elev i deres læring, og samarbeid i team er viktig for å støtte hver lærer i deres profesjonsutvikling.

God klasseledelse
Postholm (2011) hevder at den autoritative læreren har myndighet og autoritet i situasjoner som oppstår samtidig som vedkommende har en varm relasjon til elevene. Et av de viktigste momentene i god klasseledelse er at læreren må ha en positiv relasjon til elevene. Hver enkelt elev skal oppleve at deres læringsutvikling, samt psykososiale miljø blir godt ivaretatt i skolen, og det er lærerens ansvar å sørge for dette. Samtidig skal være en tydelig og stabil voksenperson som setter grenser, krav og forventninger uten å misbruke sin maktposisjon. For å være en god klasseleder må læreren være trygg i sin rolle og finne balansegangen mellom å være den bestemte voksne og den varme støttespilleren.

Samarbeid i team
LK06 påpeker at skolen skal være en lærende organisasjon og legge til rette for at lærerne kan lære av hverandre gjennom planlegging, gjennomføring og vurdering av opplæringen. Det foreligger nasjonale føringer for å utvikle lagarbeid i skolen for å bidra til fellesskap og samarbeid. Den politiske intensjonen bak dette har vært at teamene skal fungere som kollegabasert kompetanseutvikling. Dersom lærerne går sammen, reflekterer og vurderer egen praksis kan nye tiltak settes i verk og det oppstår en delings- og endringskultur i skolen. Dette gagner elevene. Lærerne bør stadig strebe etter å bli bedre i sin profesjon slik at elevenes læringsutbytte, som følger av dette, vil øke.

Oppsummert tenker jeg, som nevnt innledningsvis, at god klasseledelse og samarbeid i team er essensielle faktorer i skolen. Læring kan ikke skje uten god klasseledelse, og god klasseledelse kan heller ikke skje uten læring. God klasseledelse for å fremme elevers læring kan ikke skje i ensomhet, men i samarbeid og læring i team. Vi lærer av hverandre, og vi må huske at som lærere blir vi aldri utlært!

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized. Bokmerk permalenken.

Ett svar til God klasseledelse og samarbeid i team

  1. Så bra du ser viktigheten av å være en tydelig voksenperson samtidig som du skal være en omtenksom støtte for elevene i opp- og nedturer. Du har god kunnskap om hva som står i §9a i opplæringsloven, som er en viktig del i skolehverdagen til elevene. Du får også frem viktige deler av det å samarbeide i team. Du er kunnskapsrik i faget ditt, og dette kommer tydelig frem, Randi. Stå på!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *