Det finnes ikke fasitsvar (eller perfekt løsning) i systemering. Det finnes bare gode eller dårlige løsninger. Det kommer an på argumentene som ligger til grunn for foreslått løsning. En mulig løsning kan være følgende. I tar utgangspunkt i prosjektsøknaden P.S.: Utgangspunkt for analaysen skal være en kortfattet og presis systemdefinisjon, og ikke prosjektsøknaden. Først må du skille mellom analyse av problemområdet og analyse av anvendelsesområdet: Analyse av problemområdet resulterer i en modell av problemområdet i form av et klassediagram. - Kunder må selvfølgelig være en klynge. - En annen klynge kan være bestillinger. Det er mulig å definere bestilling en en superklasse og 2 eller flere spesialiserte subklasser som spesifiserer konkrete /spesilaiserte bestillinger Det bør være en assosiasjonsrelasjon (eller aggregering ) mellom kunder og bestillinger. En kunde er assosiert med en eller flere bestilinger. ---------------------------------------------------------------------------- Analyse av anvendelsesområdet resulterer i et bruksmønstrediagram (use case diagram) og tilsvarende aktører og scenarier. Det er minst 2 potensielle aktører: - Aktør Kunde som bestiller tjenester - Aktør Administrator som overvåker Web-systemet Disse aktørene er involvert i ulike scenarier som må beskrives i rapporten: - et scenarium for å bestille tjenester som består av flere interaksjoner med Web-systemet. Interaksjonene må beskrives i naturlig språk i stigende rekkefølge. - Et scenarium for administrative oppgaver som også kan bestå av ulike interaksjoner med Web-systemet. Du må så lage en funskjonell spesifikasjon av Web-systemmet i henhold til WebShop-systemet vi diskuterte på forelesningen i dag. Said