Hvorfor vil jeg jobbe som skolebibliotekar?

Guðný Einarsdóttir bibliotekar i skolebibliotek Eskifjörður Island

Det er flere grunner til at jeg vil bli skolebibliotekar. Jeg har hørt så mange skrekkhistorier fra folk om dårlige bibliotekarer og bibliotekarer som skremmer barn, og som helst ikke vil ha dem på biblioteket med mindre det er absolutt nødvendig. Jeg syntes dette er feil når det gjelder hva bibliotekarer bør gjøre.
Selv har jeg bare gode minner fra da jeg besøkte biblioteket under oppveksten min i en liten by på Island (bybiblioteket var også skolebiblioteket). Jeg ønsker å gi skolebarn her den samme gode opplevelsen som jeg hadde på biblioteket som barn, og gi dem gode assossiasjoner til biblioteket som de kan ta med seg videre. Det var alltid morsomt å gå på biblioteket, jeg brukte mye av fritiden min der, på å se på bildebøker og se om det hadde kommet noe nytt hadde i hyllene. Etter skolen ble biblioteket ofte brukt til å gjøre lekser og senere å studere, fordi bibliotekaren ofte kunne hjelpe med lekser og hjelpe deg med å finne de riktige bøkene med den informasjonen du trengte. Et av mine beste minner fra biblioteket er fra når vi på småtrinnet (1-4.trinn) en gang i måneden kunne komme til biblioteket for å sitte å fargelegge mens vi lyttet til bibliotekaren som leste eventyr og legender. Etter hvert visste bibliotekaren også hva hobbyen min var, og hun bestilte ofte bøker for meg som jeg kunne lese når jeg var ferdig og som var innen det samme emne. Hun gjorde dette helt uten å spørre meg om det, og det var alltid gøy å få en så uventet «gave» fra henne.
Moren min har også hatt en viktig finger med i spillet og er en stor del av grunnen til jeg har en så stor kjærlighet til biblioteket. Hver torsdag gikk vi sammen til biblioteket for å velge bøker for uken, hun leste mye hjemme og fikk meg til å falle for en bok etter en annen ved siden av henne.
Etter at jeg flyttet hit til Norge, har jeg lært mer om hva skolebibliotekarer gjør, og jeg ønsker å bevare og videreføre den opplevelsen jeg fikk av biblioteket som liten jente, samtidig som jeg ønsker å gjøre jobben bra. Dette er noen av de tingene jeg har lært og som jeg ønsker å gjøre som skolebibliotekar:

1. Hjelpe elevene å finne sitt interesseområde og oppmuntre til hobbyer og lesing.
  2. Hjelpe mine kolleger (lærere) med å gjøre arbeidet deres lettere (for eksempel å finne frem bøker for elevene sine slik at de ikke trenger å gjøre det alene, og dermed gjøre arbeidet lettere).
  3. Installere og vedlikeholde et klassifiseringssystemer som er enkle for elever, studenter og lærere å bruke.
  4. Sette opp et område der elever og studenter kan komme på fritiden for å slappe av hvis de ønsker og å lese bøker etter eget ønske.
  5. Gjøre biblioteket åpent for elever slik at de ikke blir usikre på å bruke biblioteket.
  6. Hjelpe elevene med å lære og å lære å bruke biblioteket.

Så dette er noen av grunnene til at jeg vil bli skolebibliotekar

for videre lesning av bibliotekregler på Island, her

3 tanker om “Hvorfor vil jeg jobbe som skolebibliotekar?

1. Hei! Jeg synes dette var fine refleksjoner om beveggrunnene dine til å ta en utdanning i skolebibliotekkunnskap. Heldigvis tror jeg de fleste skolebibliotekarer i dag vil forsøke å nærme seg de positive bildene av bibliotekarens arbeid som du formidler, og ikke den negative versjonen! Det er fint at du viser varierte trekk ved skolebibliotekarens arbeid i punktene dine. De illustrerer hvor verdifullt det er å få et velfungerende bibliotek på en skole. Hilsen Svein Slettan, UiA

2. Huff, ikkje kjekt at du har høyrd historier om bibliotekarar som skremmer ungane. Har heldigvis ikkje høyrd noko slikt, men har ofte høyrd at bibliotekarar er trauste og kjedelege og kler seg i grått…. Forstår at det å ha høyrd slike ting må vere fin motivasjon til dette studiet. Sidan du har vakse opp på Island kan du kanskje ta med deg erfaringar derifrå og gjere nytte av her. På Island verkar det iallefall som om du berre har hatt gode opplevingar med bibliotek.

Det er fine punkt du har satt opp som du ynskjer å kunne gjennomføre. Alt er kanskje ikkje like lett å få gjennomført og det vil iallefall ta tid, men får du gjennomførd dei blir det heilt sikkert mange gode leseopplevingar for skuleborn.
    Lukke til.
    Åslaug

3. Så spennende at du har erfaring fra Island. Det er trist å høre at du har hørt om situasjoner hvor man ikke vil sende barna på biblioteket pga. de får en dårlig opplevelse. Selv har jeg aldri hørt lignende. Jeg er enig i at det er utrolig viktig at barna får møte en hyggelig og trygg bibliotekar som kan hjelpe dem. Hvis ikke kan det være en negativ effekt mot leselysten som er så viktig.

Så flott at du har satt deg noen mål med hva du ønsker å oppnå som skolebibliotekar. Jeg synes de virker gode og fornuftige.
    Lykke til på studiet!
    Katrine