En god undervisningsøkt i samfunnsfag

I og med at samfunnsfag er et muntlig fag synes jeg det er viktig at elevene får brukt snakketøyet sitt så ofte og mye som mulig. Men selvfølgelig innen for gitte rammer, og med sterk fokus på det faglige. Jeg opplever at diskusjoner rundt emner elevene har trygg og god kjennskap til, gjør at de virkelig våger å utfolde seg. Jeg tar utgangspunkt i følgende kunnskapsmål for 10. trinn:

  • gjere greie for korleis ulike politiske parti fremjar ulike verdiar og interesser, knyte dette til aktuelle samfunnsspørsmål og argumentere for eige syn
En god dobbeltime for meg ville da vært følgende. Vi tar frem en dagsaktuell politisk sak og min oppgave er i hovedsak å snakke saken ned på et nivå som gjør den forståelig for alle elevene. Elevene får komme med noen få innspill rundt temaet, slik at det vekkes noen ideer hos medelevene. Til slutt setter jeg ned en case i forbindelse med temaet. Deretter deles de inn i grupper og representerer hvert sitt politiske parti. Vi tar en kort runde på hvilke standpunkt elevene tenker at de ulike partiene har, før elevene får utdelt et ark med nettadresser hvor de kan finne info om hva deres parti står for i lignende saker. Dette holder de på med i 30 – 60 minutter avhengig av hvor mye stoff de skal se gjennom. En gruppeleder holder et innlegg på vegne av sitt parti på inntil 3 minutter. Deretter legges det opp til debatt hvor strenge debattregler gjelder. Jeg leder debatten med mindre klassen er så drillet i metoden at en elev kan styre debatten.
Jeg har forsøkt dette ved noen anledninger og min erfaring er at elevene liker det svært godt. Metoden kan brukes på mange tema i løpet av et år, så jeg ville vært nøye med at det var en rullering på gruppeleder, skribent, informasjonssankere også videre, slik at alle får prøvd alt.
Dette er riktignok en metode som krever et trygt og godt klassemiljø. Dessuten gjør ofte det at elevene ikke fronter egne meninger, men har inntatt roller, at det er lettere å snakke foran alle.

Én tanke om “En god undervisningsøkt i samfunnsfag

  1. Jeg syns det er veldig bra at du har fokust på muntlig aktivitet i et muntlig fag. Debatt er en metode som kan vekke engasjement hos elevene 🙂

Legg igjen en kommentar