Mine refleksjoner om boka «Natt på Frognerbadet» av Sverre Henmo

Jeg har valgt å dele mine personlige refleksjoner om boka «Natt på Frognerbadet» av Sverre Henmo, som ble utgitt i 2008.

Bilde fra osloby.no. FOTO: Fartein Rudjord

I boka blir vi kjent med 16 år gamle Simon, og vi får innblikk i hans hverdag i ukene frem mot sommerferien. Han har sin plass som «flanke» i vennegjengen, som består av fem gutter som har kjent hverandre siden de var små. Han føler trygghet i å være en del av denne gjengen, men vet ikke helt hva hans rolle er.

Simon er ikke den som er kjappest ute når det kommer til dating og jenter, men på en kveld ute, treffer han Petra. Hun er skallet, og kler seg annerledes enn jentene han har sett tidligere, og han blir hodestups forelsket. Han forstår fort at de andre guttene i vennegjengen syns hun er rar, og Simon holder vennskapet til Petra og han hemmelig. Han ønsker ikke å bryte ut av gruppa. Petra forstår etter hvert at Simon er flau over henne, og ønsker ikke å se han mer, noe som fører Simon inn i en tung kjærlighetssorg.

Petra er kanskje det motsatte av Simon til tider. Når Simon viser rastløshet, viser hun stødighet og besluttsomhet. Når Simon ikke vet hva han vil, sier Petra klart ifra hva hun mener. Hun er kanskje ankerpunktet i en ellers flyktig rollebesetning i boka. Til tider er hun kanskje for karakteristisk og perfekt. Det forbauser meg ikke at hun er med i Natur og ungdom, spiller fiolin, passer på lillebroren sin når det trengs, og alltid vet de riktige tingene å si. Marius Emanuelsen skriver noe av det samme i sin anmeldelse av boka på barnebokkritikk.no.

Jeg liker spesielt godt skildringen av forholdet mellom Simon og moren. Jeg klarer lett å sette meg inn i at det kan oppleves kvelende, men samtidig trygt mellom flere tenåringsgutter og mødrene deres. Denne «sidehistorien» i boka, er en viktig del av historien, og vi får et så viktig innblikk i hjemmeforholdene til Simon, uten at moren tar på seg en belærende rolle om hvordan det er å være ungdom.

Det jeg derimot skulle ønske, var at Sverre Henmo hadde turt å bruke et mer ungdommelig språk, for å gjøre personene i boka mer autentisk. Forfatteren holdt seg mest til de trygge ordene «drit» og «kul», og klarte så vidt å trekke frem et «skjer?». En kan jo argumentere for at dette kanskje er nok, for at teksten ikke skal virke krampeaktig, som i denne setningen jeg bet meg merke i:

«Jeg har det i hvert fall helt pang.» (Henmo, 2008, s. 40-41)

Jeg har aldri hørt at dette er et uttrykk noen bruker, og jeg følte her at flyten i teksten forsvant. Det hele virket påtatt, og dette gjorde at teksten glapp litt for meg.

Jeg syns det er vanskelig å komme på noen lignende bøker jeg kan sammenligne boken med, i hvert fall med tanke på historien. Grunnen er at jeg er litt rusten på ungdomsbøker, og spesielt innenfor realismesjangeren, da jeg holdt meg mest til fantastisk litteratur da jeg var ungdom. Komposisjonen minner meg derimot om den samme vi finner i ungdomsromanen «Yatzy» av Harald Rosenløw-Eeg, som også er en psykologisk realisme. I begge bøkene drar historien oss med, hovedsakelig i kronologisk rekkefølge, men med noen få tilbakeblikk til en alvorlig hendelse.

Tematikken i boka er identitetsutvikling, ungdomstid, føle at man passer inn og rotløshet. Jeg syns det er veldig ålreit at vi følger en gutt på 16 år, og at vi får innblikk i hans hverdag som omhandler vennskap, forelskelse, familieforhold, festing, skole og fotball. Jeg kan se for meg at ungdom, og spesielt gutter mellom 14-18 år kan kjenne seg igjen i problemstillingene og følelsene som blir tatt opp i boka.

Til slutt vil jeg skrive at jeg er glad for at boka har en åpen slutt, for da lever den ikke like opp til de klisjéfylte forventingene man kanskje ofte har til bøker som omhandler romantikk.

3 tanker om “Mine refleksjoner om boka «Natt på Frognerbadet» av Sverre Henmo

  1. Hei! Jeg er enig med de andre som har kommentert – grundige og gode refleksjoner om «Natt på Frognerbadet»! God tekst i blogg-sammenheng også, i grunnen. Personlig preg, samtidig som du går grundig inn i stoffet, er analytisk og kritisk. Og du skriver ikke så langt at det trøtter leseren. Du er så konkret i gjennomgangen, med tydelige eksempler og sitater fra boka, at leseren får inntrykk av å komme litt inn i stoffet. De ulike poengene dine er tydelig markert og begrunna. Å gå inn på personene i boka er noe som alltid er interessevekkende. Det å kunne engasjeres av og noen ganger identifisere seg med de litterære personene, er noe av det viktigste for leserinteressa. Også bra at du perspektiverer utover og knytter an til ei anna ungdomsbok, Eegs «Yatzy». Mønsteret med noe skjult, men viktig i fortida er absolutt viktig her. Relevant bilde og lenke. Hilsen Svein Slettan

  2. Du kommer med gode refeksjoner omkring innhold, oppbygging og språk. Spesielt interessant er det du sier om forholdet mellom Simon og Petra – at de er motsetninger til hverandre. Fint at du påpeker at Petra kan oppleves som en stødig figur blant karakterene i boka. Det fikk meg til å tenke gjennom hennes rolle, og oppdage på nytt at hun, i motsetning til Simon, er en person som er trygg på seg selv, vet hvem hun er og hva hun vil.
    Bra at du trekker frem sidehistorien om hvordan Simon har det på hjemmebane. Innblikket vi får i forholdet mellom Simon og mora er viktig for resten av fortellingen, spesielt med tanke på hvordan mora utvikler seg utover i boka. På et tidspunkt er det som de bytter roller. Plutselig er det mora som drar ut med venner, mens Simon er hjemme og tynget av kjærlighetssorg.

  3. Hei!
    Du har skrevet veldig grundig og utfyllende om boka, synes jeg. Uten å ha lest boka selv, føler jeg at jeg kjenner godt til handlingen og tematikken i den nå. Slik du beskriver det virker Simon og Petra og miljøene deres ekte og gjenkjennelige. Det er mange ungdommer jeg kan tenke meg som ville likt denne boka. Ofte spør de etter noe «fra virkeligheten» og da ser det ut til at denne passer godt. Temaer som rotløshet, kjærlighet og det å passe inn i gjengen er noe som både gutter og jenter er opptatt av. Boka virker også veldig grei som utgangspunkt for diskusjoner om dette i klassen. Jeg må få lest den snarest!
    Elisabeth

Legg igjen en kommentar