10 gode grunner

Blant oss studenter, finnes det sikkert ulike grunner og motivasjon for å ta studiet Skolebibliotekkunnskap 1. Her er mine 10 gode grunner for at jeg valgte å ta dette studiet:

  1. For det første hadde jeg lyst. Forrige skoleår tok jeg Skolebibliotekkunnskap 2, og fikk da lyst til å lære enda mer.
  2. For å lære mer om det å drifte et skolebibliotek. Jeg overtok nemlig ansvaret for skolebiblioteket på jobb nå i høst, og trenger dermed all den kunnskapen jeg kan få. Pga. oppussing ble biblioteket pakket ned i kasser før jeg overtok det. Så nå kan jeg begynne litt fra «skretsj». Ideelt sett skulle jeg hatt Skolebibliotekkunnskap 2 før jeg overtok skolebiblioteket. Men jeg velger å se på det som learning by doing 🙂
  3. For å lære hvordan man kan ta i bruk et skolebibliotek som en pedagogisk arena. Jeg vil så gjerne at skolebiblioteket vårt skal tas enda mer i bruk enn det har vært til nå. At det skal bli et sted hvor det skjer mer enn kun utlån av bøker.
  4. Øke den litterære kompetansen min på barne-og ungdomslitteratur. Dette var en av hovedgrunnene til at jeg tok Skolebibliotekkunnskap 2 forrige skoleår. Fordi jeg er norsklærer, og ville få enda mer faglig tyngde i litteratur. Jeg tenkte også at det kunne komme til nytte om jeg en gang skulle bli skolebibliotekar. Det ble plutselig mer relevant enn jeg trodde for ett år siden.
  5. For å få et spark bak til å få lest mer barne-og ungdomslitteratur igjen. Spesielt ungdomslitteratur siden jeg jobber på ungdomsskole. Studielesing, rettearbeid og små barn har dessverre bidratt til mindre skjønnlitterær lesing de siste årene.
  6. For å bli bli mer oppdatert på hva de unge leser. Jeg føler meg litt mer komfortabel på å kunne anbefale litteratur til ungdom etter at jeg tok Skolebibliotekkunnskap 2. Så håper den tryggheten vil fortsette å øke i løpet av dette året.
  7. For å være en del av et fellesskap med andre som har samme interesser, og som allerede kanskje har erfaring og tips til det å drive et skolebibliotek.
  8. For å videreutdanne meg. Jeg merket veldig forskjell på da jeg studerte forrige skoleår, kontra da jeg studerte før jeg begynte å jobbe som lærer. Nå som jeg har jobberfaring, tilegner jeg fagstoffet på en annen måte.
  9. For å få flere studiepoeng, og bli adjunkt med opprykk. Kan ikke komme helt unna at noe av motivasjonen ligger i det å bli adjunkt med opprykk. Synes det er viktig å øke min kompetanse i ei tid der det er fokus på videreutdanning av lærere, og hvor de nyutdannede kommer med master.
  10. Til slutt kanskje ett av de viktigste punktene. Jeg vil lære mer om hvordan jeg kan bidra til å utvikle mer leseglede hos barn og unge. Jeg har så tro på at lesing er viktig i skolen. Håper samtidig å få flere tips til hvordan flere gutter kan bli glad i å lese.

Ble litt mer jobb nå i oppstarten enn jeg hadde tenkt! Men ser på det som en fin mulighet til å lage det på min måte 🙂 Foto: Silje Bøen

 

Så når det gjelder hvor jeg kan utvikle kompetansen min under dette studiet, føler jeg mine 10 grunner uttrykker alle de tre hovedtemaene som vi skal lære om i Skolebibliotekkunnskap 1. Men med mest vekt på pedagogisk bruk av skolebiblioteket, og litteraturkunnskap.

5 tanker om “10 gode grunner

  1. Tusen takk Ingeborg! 🙂 Jeg deler gjerne ting jeg har gjort! Har fått mye inspirasjon og tips av å se og høre på hva andre gjør, så tror absolutt på å dele! Har blant annet opprettet en instagramkonto for skolebiblioteket. holtesskolebibliotek
    Veldig fint å ta studiet, samtidig som jeg er fersk i skolebibliotekarstillingen 🙂

  2. Dette var en fin måte å løse oppgaven på. Jeg synes det er spennende å høre at du nå har overtatt et skolebibliotek og at du parallelt med studiet, skal utvikle biblioteket. Jeg vil gjerne høre mer om hva du finner på framover. Her er det sikkert mye spennende stoff til flere blogginnlegg, og jeg håper også at du kan dele erfaringer på samlingene framover. Bildene du bruker, passer fint til innlegget – det tomme biblioteket og den litt stressa studenten. Bra at du tar med hvem som har tatt bildet. Det er fint at du også legger inn en link til studiet. Lykke til videre med studiet!

  3. Tusen takk for fine kommentarer 🙂
    Er faktisk ikke takvinduer, selv om jeg ser at det kan se slik ut!
    Fortsatt mye å lære på hvordan jeg skal drive det, men det er definitivt veldig relevant for meg å ta dette studiet nå 🙂

    Ellers har det vært utrolig gøy å kunne begynne litt fra skretsj ja!! Har fått god hjelp av noen Kunst og håndverklærere også. Så etter høstferien nå er det klart for å åpnes igjen 🙂 Fortsatt ikke alle ‘soner’ som er ferdige og klare, men bøkene er i alle fall på hylla, og rommet organisert delvis helt nytt 🙂 Veldig gøy! Men kjent på det at jeg gjerne skulle hatt enda flere timer akkurat nå.

  4. Hei Silje!
    Spennende vinkling på blogginnlegget!
    Jeg syns du trekker fram og peker på mange gode argumenter for din motivasjon for å ta dette studiet, bla. i punktene 3, 4, 6 og 10. Disse punktene ser jeg også på som god motivasjon for å ta studiet. Må dessuten få legge til at jeg syns du er veldig heldig som har denne jobben med å drive skolebiblioteket, og at du har fått denne glimrende muligheten til å forme det fra skratch. Slik kan du jo både innrede lokalet og skape ulike rom og soner, for diverse aktiviteter eller arrangementer. Lokalet ser dessuten flott ut (med takvinduer?). Muligheten for å gjøre det hele innbydende med lyse og friske farger, er jo absolutt tilstede. Jeg syns du er heldig som har fått denne muligheten! Ønsker deg lykke til!
    Et flott innlegg med masse gode argumenter.
    Artig bilde av deg også!

    Mvh Annett.

  5. 10 på topp er en morsom måte å løse oppgaven på! Du har, i likhet med henne i det andre blogg-innlegget som jeg kommenterer, allerede jobb som bibliotekar på skolen. Selv har jeg ikke denne bakgrunnen, og mener at dere sikkert alt har mange kunnskaper om hvordan dette skal gjøres. Du har dermed også et klart mål med studiet, og du vet nøyaktig hvor du skal arbeide etterpå. Alt dette er bra, regner jeg med. Du har som punkt 1. det at du har lyst til å studere her, mens skolebiblioteket du har overtatt kommer som punkt 2. Jeg studerer også dette først og fremst fordi jeg liker det. Det er nok viktig selv å ha lyst til å drive med det hvis vi skal få ungdom til å føle interesse for biblioteket. Du skriver at du selv leser ungdomslitteratur, noe jeg mener er bra og viktig. Det å ha lest mye selv, er vel en annen av forutsetningene for å få til å skape leseglede hos de unge.

Legg igjen en kommentar