Engelsk:
I mine undervisningsøkter ønsker jeg alltid å få til en tilpasset, motiverende og variert time. Til å begynne med ville jeg gjerne ha startet med brainstorming, med utgangspunkt om dagens tema. Dette ville jeg ha gjort ved bruk av illustrasjoner, musikk eller et åpent spørsmål som åpner opp for interesse for temaet. Jeg ønsker alltid å ta i bruk elevenes bakgrunnskunnskaper slik at de best mulig kan knyttet den nye læringen til noe inn forbi deres egen verden. Jeg ville også eventuelt presentert ukas eller timens mål.
Etter dette ville jeg ha variert timen ved å ha de grunnleggende ferdighetene i fokus (Kunnskapsløftet, 2006: 34). Som lærer bør man bruke så mye engelsk som mulig, men man bør tilpasse engelsken til elevenes nivå. I Engelskfaget er det utrolig viktig at elevene trener på å lese, skrive og snakke engelsk. For å trene skrive ferdighetene ønsker alltid at elevene skal ha en ordbok tilgjengelig mens de skriver. For å trene på lesing er korlesing, ekkolesing og rollespill gode metoder. Rollespill, samarbeidsoppgaver og lytteoppgaver er også godt egnet for å trene muntlige ferdigheter. Utfordringen blir å finne materielle som er inne forbi deres utviklingssone, samtidig som det vekker interesse.
Jeg ønsker at timen min skal holde en ”rød tråd”, samtidig som jeg viser åpenhet og tar elevenes bidrag på alvor. Jeg ønsker å avslutte timen med en liten tilbakemelding om hvordan timen har gått, oppsummering av hva de har fått lært og jobbet med. Tilslutt vil jeg vurdere om elevene har nådd målet for timen. Deretter kan jeg planlegge videre, og tilpasse undervisningen til den enkelte ved å ha observert elevene enkeltvis i løpet av timen.