3. Hva tenker du om viktige tema som «god klasseledelse» og «samarbeid i team»?

God klasseledelse tenker jeg er å kunne styre elevene til å oppnå sine mål  ved at man har et godt forhold som fundament. I følge Hattie (2009) kjennetegnes lærerkompetansene med stor effekt på læring som; klare standarder for god undervisning, håndtering av uro og bråk, lærerens ledelse, tydelighet og struktur i  undervisningen og en god relasjon mellom elev og lærer. Alle disse kjennetegnene er jeg enige om har stor betydning for å oppnå god klasseledelse. Jeg syntes det er viktig å presisere at god klasseledelse er viktig fordi vi skal lære elevene noe. Poenget er ikke å få elevene til å være så stille som mulig, men å kunne gi så gode forutsetninger for læring som mulig. Alle disse kompetansene er avhengig av hverandre og er forutsetninger for læring.

Med begrepet ”samarbeid i team” tenker jeg å ta utgangspunkt i hvordan kunnskap utvikles i samarbeid mellom kollegaer/team ifølge Wells sirkulære kunnskapssykluser. Dette går ut på at endring av praksis og læring skjer ved at man utvikler en fellesforståelse gjennom å respondere på hverandres bidrag. Innsikt er altså et resultat av kollektiv kunnskapsbygging. Dette er jeg enig med fordi jeg har selv erfart og hørt fra erfarne lærere at det å kunne snakke sammen med andre lærere og dele tanker, ideer og utfordringer er noe av det de setter mest pris på. Som lærer står man mye sterkere dersom man har et godt samarbeid i team, der man kan lære av hverandre og sammen komme fram til løsninger. For det første slipper man å bære alle byrdene/utfordringene alene, og for det andre vil man få ny kunnskap som man selv ikke har.

 

Legg igjen en kommentar