Spørsmål 3: Klasseledelse og teamsamarbeid

I dette innlegget vil jeg skrive om viktigheten av god klasseledelse og teamsamarbeid i skolen.

I den norske skole har det lenge vært tradisjoner for at læreren var den strenge og tydelige lederen i klassen, vi brukte gjerne begrepet autoritær for å beskrive en slik klasseledelse. Nyere forskning rundt klasseledelse tar i bruk begrepet autoritativ klasseledelse for å peke på at læreren også burde ha en varm relasjon med elevene sine (Ertesvåg 2011, Roland 1999 I: Roland, 2014, s. 92). En autoritativ klasseledelse kan blant annet være med på å redusere mobbing, og bidra til et bedre klassemiljø. Roland (2014, s. 92) mener at den autoritative læreren påvirker potensielle mobbere ved å «… bidra til en klar og støttende sosial struktur i klassen.».

Når Senge (2006 I: Postholm, 2012, s. 131-132) forsøkte å kartlegge ulike forutsetninger for utvikling i en organisasjon, nevner han teamlæring som ett av fem punkter. Han mener at en slik læring innebærer at flere personer sammen reflekterer seg frem til ny innsikt som man individuelt ikke ville klart å komme frem til. Teamsamarbeidet kan fungere som et forum hvor man kan lære nye ting, lufte egne ideer eller diskutere etiske eller pedagogiske problemstillinger. Et teamsamarbeid preget av samarbeid, fremfor påtvungen kollegialitet, vil gjerne ha møter med klart mål og innhold (Postholm m.fl., 2012, s. 133).

Én tanke om “Spørsmål 3: Klasseledelse og teamsamarbeid

Legg igjen en kommentar