I går tikket det inn en tekstmelding fra min gode venn Kåre, som jobber i skolebiblioteket på den videregående skolen i bygda. Kåre skriver at han vurderer å omorganisere bibliotekets dokumenter, som for øyeblikket står på hyllene etter innkjøpsdato. Han lurer på om jeg har noen tips til hvordan han eventuelt kan forandre oppstillingen og jeg fikk derfor lyst til å bruke dette blogginnlegget til å komme med noen forslag!
Å ha dokumentene oppstilt etter innkjøpsdato gir både Kåre og brukerne en grei oversikt over hva som er nytt og hva som er gammelt i bibliotekets hyller. Brukerne av biblioteket kan finne frem til det de leter etter ved å gjøre søk på eventuelle søkemaskiner i biblioteket, eller spørre personalet direkte. Dette forutsetter at brukerne vet tittelnavn eller forfattere. Jeg vil si at denne hylleoppstillingen er sårbar, med tanke på brukervennlighet. Brukerne er avhengige av fungerende søkemaskiner eller et personale som har tid til å yte service. Særlig estetisk vil denne oppstillingen heller ikke være, da eksemplarer av bøker, filmer, vinyler, lydbøker og kanskje til og med tidsskrifter står om hverandre i hyllene. Jeg stemmer dermed klart for at Kåre bestemmer seg for å gjøre om på hylleoppstillingen ved skolebiblioteket sitt.
Brukere av et bibliotek skal lett kunne finne fram til den litteraturen de søker, enten det er et spesielt emne, en spesiell bok eller en opplevelse (Sætre, 2008, s.108). Tradisjonelt er bøkene i et skolebibliotek stilt opp etter to systemer: skjønnlitteraturen i alfabetisk rekkefølge etter forfatternavn og faglitteraturen etter Dewey-nummer (ibid.). I tillegg til å stille opp skjønnlitteratur alfabetisk vil bøkene ofte bli delt i sjangrer, slik at fantasy får et eget område, mens humoristiske og klassikere får stå på egne hyller. Faglitteraturen deles inn etter emner, slik at det skal være enkelt å finne flere bøker som omhandler samme tema. Elise Conradi (2015, s.23) påpeker at ulempen ved å stille opp etter fagområder er at generelle emner blir spredt rundt, slik at biblioteksamlinger etter deweysystemet aldri vil kunne formidle overfor brukeren alt biblioteket har om et bestemt emne. Denne ulempen har jeg selv erfart i mine forsøk på å gi bøker dewey-nummer, hvor bøkene later til å passe inn under flere forskjellige nummer og i utgangspunktet dermed kan stilles opp på flere forskjellige hyller under flere emner.
Kåre jobber som nevnt på en videregående skole, hvor brukergruppen hovedsakelig er ungdom. Jeg mener hylleoppstillingen derfor er nødt til å være tilpasset denne brukergruppen. Noen kommer kanskje innom biblioteket på leting etter bøker som omhandler særemnet de skal skrive om i norsk, skjønnlitteratur i favorittsjangeren sin eller fagbøker om språket de tar som valgfag. Dokumenttypene bør sorteres, som et første steg i inndelingen. På leting etter musikk? Ta en kikk i CD og vinyl-hyllene. Film? De finner du samlet på hyllene der borte. Oppstilling av faglitteratur etter deweynummer kan være hensiktsmessig, slik at elevene enklere finner flere bøker om det samme emnet. Når det gjelder skjønnlitteratur stilt opp etter forfatternavn i alfabetisk rekkefølge er jeg litt kritisk. Denne typen oppstilling forutsetter at brukeren vet hvilken forfatter han eller hun søker. Sjangerinndeling kan fungere bedre på denne typen bibliotek. Om bøker innenfor sjangrer som fantasy, humor, skrekk og spenning blir adskilt er det lettere for brukeren å finne bøker som passer behovet. Populære serier, som Game of Thrones eller Harry Potter, kan i tillegg være markert med egne hylleplasser. Lignende serier vil da være naturlig å plassere i nærheten, slik at brukerne får nye boktips.
Kåre, uansett hvordan du velger å stille opp dokumentene i skolebiblioteket ditt, så vil jeg anbefale et tett samarbeid med lærerne på skolen. Dere vil sammen kunne finne hensiktsmessige løsninger for hvordan fremstille bibliotekets mangfold, og dere kan lage en plan for hvilke emner du skal stille frem som kan utfylle lærernes fagplaner. Jeg foreslår også en slags «innspills-postkasse», hvor elevene som bruker biblioteket kan legge anonyme lapper med konstruktive tilbakemeldinger, forespørsler eller innspill oppi. Forhåpentligvis vil du kunne motta gode tips fra selve skolebibliotekets brukergruppe! 🙂 Lykke til med den eventuelle omorganiseringen!
Kildeliste:
Conradi, E. (2015). Formidling, kunnskapsorganisering og Dewey. I G. H. Aalstad (Red.),Kunnskapsorganisering. Oslo: Nasjonalbiblioteket (s. 17-28.) Fra http://www.nb.no/content/download/9709/91724/file/NB-BibliothecaNova%200414nett.pdf
Sætre, T. P. (2008): Kap 3: ”Hvordan velge ut og organisere innholdet i skolebiblioteket?” I: Opplevelse, oppdagelse, opplysning. Hoel, T., Rafste, E. T., Sætre, T. P. Oslo: Biblioteksentralen