Hei igjen!
Det har skjedd mye nytt siden sist denne skolebloggen viste livstegn. Et nytt studieår har startet og jeg har akkurat fått jobb som lærer! For en ferskis som meg, må jeg bare bøye meg i støvet for alle som har jobbet i læreryrket i flere år… *pust og pes*
Liten digresjon der.
Jeg har valgt å beholde gamle bloggoppgaver når jeg nå starter på Skolebibliotekkunnskap 1. I dette innlegget vil jeg forsøke å fortelle grunnene til at jeg studerer dette emnet.
Den første skolen jeg selv gikk på hadde et fantastisk skolebibliotek. Skolebibliotekkaren var i tillegg svært engasjert og viste meg nye bøker og bøker hun trodde kunne falle i smak. Jeg husker at jeg kunne sluke opp til to bøker daglig. Foreldrene mine var redde for at skuldrene mine ikke ville klare å bære den tunge sekken jeg alltid kom hjem med etter et bibliotekbesøk. Jeg husker spesielt godt den dagen bibliotekkaren lot meg få låne Jack Londons «Ulvehunden» og «Villdyret våkner» som begge sto i voksenavdelinga. Jeg gikk selv bare i 5.trinn og hadde i utgangspunktet ikke lov til å låne bøker fra voksenavdelinga. Det var utrolig stas å få lov til, og samtidig få tilfredsstilt lesebehovet jeg hadde. Etter 5.trinn flyttet vi og jeg mistet den gode relasjonen til skolebiblioteket. På den nye skolen hadde de et magert utvalg (gamle) bøker og jeg hadde lest de aller fleste fra før. Bibliotekbesøkene på denne skolen var som regel selvgående, noe som førte til at skolebibliotekkaren sjeldent var tilstede. Alt dette hadde jo selvsagt med skolens økonomi og gjøre.
I ettertid har jeg reflektert litt over sammenhengen mellom leselysten jeg hadde og hvor godt jeg gjorde det i fagene på skolen. Jeg gjorde det veldig bra på min første skole, hvor jeg blant annet fikk lov til å ha samme mattebøkene som de i klassen over. På den nye skolen fikk jeg derfor samme pensum som jeg allerede hadde hatt skoleåret før. Jeg tror det la en demper på motivasjonen, samtidig som skolebiblioteket begrenset virkelighetsfluktene.
Jeg håper at dette studiet kan gi meg kunnskaper om hvordan klare å engasjere elever til å finne glede i å lese. Jeg ser også svært frem til å få kunnskaper om hvordan et skolebibliotek drives og hvordan organisering av bøker kan gjøres. Hva gjør en skolebibliotekkar, annet enn å vise elever nye bøker? Hvordan er skolebibliotekkarens hverdag? Dette er jeg spent på å få vite mer om! 🙂
I mellomtiden: Her er link til Goodreads-brukeren min (nylig startet den, så det er ikke all verden der enda!).
Legger ved noen inspirerende bilder av biblioteker i Europa. Enjoy!
Nasjonalbiblioteket i Østerrike.
Klementinum i Praha.
Hei Siri,
Det høres ut til at du kunne nyte godt av en god boksamling og en engasjert – og tilgjengelig! – skolebibliotekar. Ingen dårlig kombinasjon! Som Wenche påpeker, er det jo en god del skolebibliotek, særlig i barneskolen, som har skolebibliotekar (eller bibliotekansvarlig) til stede noen ganske få timer i uka. I slike situasjoner blir det desto viktigere at samtlige lærere er engasjert i skolebiblioteket, at elever så vel som lærere kan finne fram på biblioteket, og at personalet deler anbefalingslister og boktips med hverandre.
At skolebibliotekaren gjør mer enn å vise elever nye bøker, har du vel fått litt innsikt i allerede etter leksjon 1?
Vennlig hilsen Solbjørg
Hei.
Dette var et litt personlig innlegg som satt i gang litt tanker her hos meg. Jeg kjenner meg godt igjen i dine refleksjoner om hvor viktig en imøtekommende bibliotekansatt er for den unge lesehesten. Skolebiblioteket på min barneskole var aldri særlig inspirerende, og jeg kan ikke huske at det var noen skolebibliotekar der i det hele tatt, men på Halden bibliotek var det alltid snille damer som stadig fant frem ny litteratur til meg, og utvidet min horisont. Sekken var til stadig alt for tung når jeg satt meg på bussen hjem 🙂
Du skriver at skolebibliotekaren var den som ga deg tips om nye bøker. Var denne personen ofte å treffe på skolebiblioteket? På den skolen jeg jobber nå, er det en skolebibliotekar tilstede kun 4 timer i uken. De fleste klassene er dermed på biblioteket med en lærer når bibliotekaren ikke er til stede. På en kort skoletime skal 20 elever ++ levere bok, og finne seg en ny bok og det sier seg selv at det ikke blir mye tid for læreren å hjelpe elevene å finne bøkene som virkelig treffer dem.
Jeg merket meg også at vi har nokså samsvarende ønsker om hva vi håper å få ut av dette studiet. Du skriver at du er nyansatt lærer. Har du gått lærerutdanning, og tatt skolebibliotekfag som en del av lærerstudiet? Jeg er utdannet adjunkt med tileggsutdanning, og har jobbet i skolen i 10 år nå. Jeg ønsker meg kunnskap om skolebiblioteksfag for å kunne kombinere de to utdanningene. En 50/50 ville vært en perfekt jobbhverdag. Ønsker du også å jobbe som skolebibliotekar, eller tenker du at det du lærer her skal brukes i din jobb som lærer?
Tusen takk for flotte biblioteksbilder. Lykken i livet er å kunne rusle rundt i vakre biblioteklokaler, snuse inn duften av gamle (og nye) bøker og sette seg ned med en ny bokskatt 🙂
Ha en fortsatt fin kveld.
Hilsen Wenche
Hei, Siri!
Interessant å lese det du skriver! Jeg synes det er bra du tar med hvor viktig skolebiblioteket og skolebibliotekaren var for deg da du selv gikk på skolen, og hvor mye det hadde å si for din motivasjon til lesing! Her ser vi jo at vi som skolebibliotekarer har en viktig rolle i skolen, som kanskje ikke alle tenker over! Jeg synes også det er interessante temaer du nevner, som du ser frem til og ønsker å lære mer om i løpet av studiet. Spennende link du har lagt til!
Lykke til med studiet!
Hilsen Kari Linda