Jørn Lier Horst: Salamandergåten (2012)
Et vanlig dilemma for en norsklærer er valg av bøker for å vekke leselysten hos alle elevene i klassen. Hver enkelt elev har forskjellig virkelighetsforståelse, sosial bakgrunn, lese nivå og interesser. Spesielt vanskelig kan det være i en helt ny gruppe elever der alle disse faktorene er uvisse og elevene er eldre barn eller ungdom.
Er Salamandergåten av Jørn Lier Horst en slik bok?
- Kan den brukes som høytlesning?
- Er miljøet gjenkjennelig?
- Er motivet og temaet spennende nok?
- Kan nettopp denne boka få en elev til å lese flere bøker?
- Byr den på kommunikasjon mellom lærer og elever, og elever seg imellom?
Jeg tror den lineære forteller stilen i Salamandergåten egner seg svært godt til høytlesning. Hendelsene i boka begynner allerede i første setning og fortsetter fremover i tid bare avbrutt av dialoger. Dialogene i seg selv er utrykksfulle med kjappe replikker som gjør det enda lettere for læreren eller elevene å leve seg inn i fortellingen, og miljøet og naturen rundt hovedpersonene er skildret på en slik måte at en får en følelse av å være på åstedet. Det er sommerferie og eldre barn kan lett kjenne seg igjen med det å gå på oppdagelsesferd uten foreldre til stede, og forundring over og interesse for hva eldre mennesker gjør og sier. Leseren blir introdusert til en person av gangen, og en lærer hver person og kjenne tilsynelatende slik en blir kjent med jevnaldrende i virkeligheten. I motsetning til personskildringene i eldre krim historier for barn, er hovedpersonene mer troverdige i og med at de er ulike både av kjønn, personlighet og hva de interesserer seg for. Jørn Lier Horst gir også leseren anledning til å vite hva hovedpersonen Cecilia tenker på et mer personlig nivå, og leseren kan lett få sympati med henne på grunn av hva som skjedde med moren hennes. Det at Cecilia lurer på om det de gjør er riktig eller galt og Leo irriterer seg over et sitat som blir gjentatt, gir forfatteren mulighet til å ta opp eksistensielle spørsmål uten å være moraliserende eller spesielt krevende for leseren.
Jørn Lier Horst sier selv i et intervju om sine bøker: «tematikk er hentet fra virkeligheten» (intervju med J.L.Horst, TVestfold, 16.08.2013)
Salamandergåten er en av mange krim bøker i Clue serien. Mysteriet blir oppklart, men ender med at forfatteren utfordrer leseren til å ha tanker om hva som egentlig skjedde med moren til Cecilia. Jørn Lier Horst har gjennom hele boken gitt leseren innblikk i et enda mer personlig og større motiv og leseren vil automatisk ønske å lese neste bok for å finne ut hva som skjer videre. Boka har korte kapitler med spenningsmomenter som gjør det nesten umulig å legge fra seg boka. Forskning på hva litt eldre barn liker å lese tyder på at både gutter og jenter liker krimromaner og serie bøker. Salamandergåten, som sjanger, kan derfor være et springbrett til leselyst for elever på 4.trinn. Oppbygging og den kronologiske fortellerstilen gjør det enklere for leseren å huske motivet og personene i boka, og den egner seg derfor bra til bruk i videre forståelse og analyse av teksten. Teknikker og virkemidler forfatteren bruker er mer synlige i en kriminalroman og kan virke mer engasjerende for en gruppe elever som er i denne aldersgruppen. Boka er full av kontraster, som godt og stormfullt vær, unge og gamle mennesker, og Perlen (navnet på pensjonatet) et attraktivt feriested er også en krimscene. Salamanderen er både et bevis og metafor for noen som opererer en ulovlig virksomhet i skjul av nattemørket. Gamle-Tim’s visdom om naturfenomener er en fin parallell til historien han forteller om Sokrates. Han beveger seg med hjelp av en stokk slik som Sokrates skal ha gjort og måten han oppfører seg på og hva han snakker om visker ut tidsforskjellen mellom den historiske Sokrates og karakteren Gamle-Tim i boken.

«Dersom edderkoppen spinner ivrig,…» (s. 51).
En spennende og dramatisk bok som Salamandergåten kan lett skape god kommunikasjon i klasserommet. Jeg tror den fører til ivrig gruppe diskusjoner om innhold og tema, og den kan gi elevene gode ideer til å skrive egne detektivromaner eller manus til film og teater. Jørn Lier Holst har som kjent også skrevet serien Detektivbyrå nr.2, som nå er aktuell som film. https://www.nrk.no/sorlandet/populaer-barnebokserie-blir-film-1.13717866
I samtale med elevene om forfatteren, er det interessant å vite at Jørn Lier Horst jobbet som politibetjent også mens han skrev mange av bøkene sine. Forfatterskap som yrke kan være et bra tema i denne sammenhengen. Mulighetene er mange og det viktige er at elevene fortsetter å lese også på egenhånd.

Tips: Bruk detektivserier som Hardy guttene, Fem-serien, Bobsey-barna og Frøken detektiv i samtale om illustrasjon og layout.
Kilde: pixabay, youtube, NRK, iPhoto
Hei Siw
Det var virkelig fint å lese blogginnlegget ditt! Du henvender deg til medstudentene dine på en flott måte!! Innledning er god der du stiller interessante og relevante spørsmål som blir en direkte henvendelse til leserne og som samtidig fenger deres interesse og nysgjerrighet. Spørsmålene skaper gjenkjennelse og du «spiller på lag» med de du henvender deg til ved å vise til utfordringer og interesser som dere har felles. Dette fenger og gjør at leserne får lyst til å lese videre.
Du gjør gode vurderinger av boka og unngår å gjengi for mye handling. Vurderingene dine er faglig godt forankret, og igjen spiller du «på lag» med de du skriver for. På en måte anerkjenner du også deres kompetanse ved å vise fram disse tingene. Du peker så på bokas bruksområder og innlegget og kommer dermed med nyttige tips som leserne kan ta med seg. Dette får du jo også gode tilbakemeldinger på i de fine kommentarene du har fått.
Forøvrig har innlegget ditt en fin layout og det er nyttig at du her lenker opp til et forfatterintervju.
Flott arbeid!
Beste hilsen Elin
Hei
Hva jeg liker
– Å alle spørsmålene du spurte ble svaret
– Å du skriver om hva du tenker (egen refleksjon om boken)
– Det er bra at se hvilken type af studente den bok er for.
– Å lese litt om forfatteren og se intervjuv med han.
Hva jeg liker ikke så mye, kan kansje være bedre
– Bildene flytte ikke med teksten og den nedtste er allt for stor.
– Kansje at har utdrag af texten fra bokene.
MVH
Sara Bjarnveig Bjarnadóttir
Hei, Siw!
Jeg kjenner meg godt igjen i dilemmaet ditt i første avsnitt, og synes «oppstart-spørsmålene»dine er gode. De tar jeg med meg videre, for selv om jeg jobber i voksenopplæringen med fremmedspråklige, er mange av vurderingene de samme. Høytlesning som du nevner, er blant annet en undervurdert arbeidsmetode i voksenopplæringen, hvor vi oftere bruker cd’er enn høytlesning av lærer.
Blogg-innlegget ditt gir meg mange, gode pedagogiske argumenter for hvorfor «Salamandergåten» har stort potensiale. Du trekker frem mange pluss-sider ved boka som «rett-på-handling», lineær forteller-stil, gode dialoger og replikker og troverdige hovedpersoner. Det at boka også åpner opp for eksistensielle spørsmål, og har en åpen slutt, virker som spennende muligheter ved boka, synes jeg.
Jeg skulle gjerne hørt mer om hvilke konkrete arbeidsmetoder og litterære analyse-grep du anbefaler i møtet med nettopp denne boka? (skygging/biodikt/logg?) Pleier du å kjøre full analyse av en bok på dette alderstrinnet, eller velger du å fokusere på enkelte elementer i boka?
Jeg synes det er utfordrende å drive med leseprosjekter over tid med mindre leseprosjekt er godt integrert i fagplanene. Hvordan gjør dere det på din skole?
Ønsker deg en god helg!
Hilsen fra Karianne