Utøy

Jeg har i denne oppgaven valgt å se nærmere på novellen Utøy skrevet av Anne Grete Hollup. Novellen er hentet fra samlingen Hodejegeren og andre krimfortellinger. Jeg valgte en novelle fordi jeg mener at korte tekster som dette er noe lettere å arbeide med i skolen enn lengre tekster som ofte krever lengre tid.

 

Tematikk: Novellen tar blant annet tak i tematikken rundt det å være ensom og usynlig midt blant andre mennesker. Dette er et tema som jeg tror er aktuelt i kanskje enda større grad nå enn før. Jeg tror mange ungdommer (og voksne) opplever å være på utsiden, usynlig og alene. I dag hvor «alle» er til stede på sosiale medier tror jeg dette kan oppleves enda tydeligere enn før. Det blir så synlig hvem som er «inne» og hvem som er «ute». Ungdom i dag kan sammenlikne seg med hverandre, kanskje oppleve at de får få «likes» når de legger ut bilder og på denne måten oppleve at ingen ser dem, ingen liker dem, andre er mer populære osv.. Jeg tror derfor at novellen Utøy er en veldig aktuell novelle å arbeide med på ungdomskolen.

 

Form: Det mest interessante med tanke på form synes jeg er språket til Anne Grete Hollup. Jeg synes hun bruker et rikt språk, med mange gode bilder. Når jeg leser novellen er det flere steder som jeg tenker at hadde vært fine å se nærmere på sammen med elevene. Jeg tenker at det hadde vært fint å ha lesestopp underveis i novella hvor man ser på noen av Hollups formuleringer og samtaler om hva teksten sier og mener. Eksempler fra teksten som jeg synes er gode utgangspunkt for videre samtale er:

 

Det var for mange friminutt og altfor mye gruppearbeid.

 

Ingen av rommene på skolen hadde plass til Jennys tanker.

 

På loftet krøp Jenny ut av musepelsen og ble et større dyr.

 

Jeg synes også det er interessant å se hvordan forfatteren evner å beskrive Jenny som person, gjennom å fortelle om hva hun pleier å gjøre. Jenny har god tid, og ingen å dele tiden med. Et godt eksempel på hvordan Hollup beskriver dette er når hun viser at Jenny på en måte snakker med ting, i mangel av venner:

 

Tingene fortalte alt om folk. Det var historier nok til flere bøker i den mørke, mugne kjelleren.

 

Jeg synes Hollup her får fram en stemning som jeg synes er veldig beskrivende. Man kan tydelig se for seg Jenny sitte alene nede i kjelleren og fantasere om andres levde liv, kanskje i mangel av opplevelser i sitt eget?

 

Novellen begynner i det realistiske, men får utover i teksten flere innslag av magiske, overnaturlige hendelser. Dette er interessant å se nærmere på i seg selv. Hva gjør dette med novellen? Jeg vil tro at noen av elevene vil si at dette gjør novellen mindre troverdig, mens andre ser en litterær verdi i det. Det er uansett spennende å samtale med elevene om dette. 

 

Et vanlig trekk i tekster for ungdom er at hovedpersonen utvikler seg gjennom teksten. Dette gjelder også Jenny i Utøy. Det kan være interessant å la elevene se nærmere på hvordan Jenny forandrer seg når hun får den røde jakka. Et eksempel på en måte å la elevene jobbe på er å bruke et enkelt skjema som her:

 

JENNY FØR HUN FIKK JAKKA JENNY ETTER AT HUN FIKK JAKKA
Grå, usynllig Blikkfang i skolegården
Pipestemme Tydelig stemme. Hun snakket med stemmen hun hadde i magen.
Skolegården føles som fangenes luftegård. Skolegården føles som mulighetenes ørken
  Hun får overnaturlige evner: Kan forstå hva gutten tenker, hører stemmer, får kattesyn…

 

 

 

Tittelen på novella er også interessant synes jeg. Utøy, hva er det? Kanskje ikke alle elevene er fortrolige med dette begrepet? Kanskje det er et ord som var i større bruk tidligere, og som ikke de kjenner betydningen til? Det kan være lurt å se nærmere på tittelen før man leser novellen. Utøy er en slags fellesbetegnelse for lus, lopper, skadedyr og liknende. Jeg mener også at ordet har vært brukt som skjellsord overfor minoritetsgrupper som fanter og sigøynere i tidligere tider. Utøy handler om noe som ikke hører hjemme, noe som er på feil plass. Hvorfor har Hollup valgt å kalle novellen for nettopp Utøy?

 

Jeg har her pekt helt kort på noen trekk ved novellen som jeg fant interessante. Jeg har også forsøkt å beskrive (helt kort) noe om hvorfor jeg mener at denne novella har sin plass i skolen, fortrinnsvis ungdomskolen.  Det er mange måter man kan arbeide med denne novella i skolesammenheng, jeg har kun vist noen . Andre passende arbeidsmåter kan være sitatlogg eller todelt logg. Jeg ser mange muligheter og få begrensninger, så lykke til! 

 

Til slutt  for de som er interesserte: HER er mer om forfatteren og HER er mer om boka som novellen er hentet fra.

 

Dette blogginnlegget er skrevet som en oppgave i forbindelse med studiet Skolebibliotekkunnskap 2. Bildet av boka er hentet fra nettsiden til Horten folkebibliotek (horten.folkebibl.no)

 

 

 

 

49 tanker om “Utøy

  1. Tilbaketråkk: Prijzen airco

  2. Tilbaketråkk: harga pasang behel gigi asli

  3. Tilbaketråkk: indian photography wedding

  4. Tilbaketråkk: India

  5. Tilbaketråkk: best indian wedding photographer

  6. Tilbaketråkk: wedding photo

  7. Tilbaketråkk: business license check

  8. Tilbaketråkk: employee credit check

  9. Tilbaketråkk: equifax credit report

  10. Tilbaketråkk: aaa background screening

  11. Tilbaketråkk: criminal records houston tx

  12. Tilbaketråkk: I buy houses

  13. Tilbaketråkk: garbage rental bins

  14. Tilbaketråkk: dumpster rental birmingham

  15. Tilbaketråkk: dumpster rental Clio

  16. Tilbaketråkk: metal dumpster

  17. Tilbaketråkk: construction debris removal

  18. Tilbaketråkk: roll off

  19. Tilbaketråkk: stainless steel tube dimensions

  20. Tilbaketråkk: cheap appliances

  21. Tilbaketråkk: appliance repair companies

  22. Tilbaketråkk: lg appliance repair parts

  23. Tilbaketråkk: GOOSEVPN

  24. Tilbaketråkk: GOOSEVPN

  25. Tilbaketråkk: Pure VPN

  26. Tilbaketråkk: VPN torrents

  27. Tilbaketråkk: VPN service

  28. Tilbaketråkk: PureVPN

  29. Tilbaketråkk: Safer VPN

  30. Tilbaketråkk: GOOSEVPN

  31. Tilbaketråkk: OKO films

  32. Tilbaketråkk: top 10 flying gadgets every traveler must have

  33. Tilbaketråkk: 2014 Ford Rims & Tires

  34. Tilbaketråkk: Slim couture

  35. Tilbaketråkk: Slim couture

  36. Tilbaketråkk: Slim couture

  37. Tilbaketråkk: Slim couture

  38. Tilbaketråkk: climax

  39. Tilbaketråkk: Super Vibrator

  40. Tilbaketråkk: bandarq

  41. Tilbaketråkk: bandarq

  42. Tilbaketråkk: casino online

  43. Tilbaketråkk: agen togel

  44. Tilbaketråkk: Amazon kindle 6

  45. Hei!

    Fine refleksjoner i innlegget. Jeg er enig i at det er verdifullt med korte tekster til skolebruk. Og noveller har den fordelen framfor bokutdrag (som det ofte er en del av i lesebøkene) at de er fullstendige tekster, slik at vi kan vurdere enkeltheter ut fra helheten.

    Det er videre fint at du peker på Hollups litterære språk. Språklige bilder var noe også jeg la merke til da jeg leste. Et annet form-trekk som du kommenterer, det sjangermessige, er også viktig. Bra at dette blir kopla til mulig arbeid med novella i skolen. Det samme gjelder refleksjonene dine over tematiske ting, slik som hovedpersonens ensomhet, hennes utvikling og meininga som ligger i tittelen. Igjen har du fine koplinger til det didaktiske.

    Til slutt: Jeg er litt nysgjerrig på hvordan du sjøl tolker de tingene du her bare berører som spørsmål til elevene. Hvordan fungerer fantastikken her? Hva er det som uttrykkes gjennom den røde jakka? Mitt eget inntrykk er at novella er temmelig mørk. Jf. det uhyggelige som Jenny «ser» når hun ser på barna rundt seg, det kunstige/falske i relasjonene som oppstår på grunn av jakka, koplinga til det døde barnet i fortida, osv.

    Hilsen Svein S.

  46. Sånt skjer plutselig. Om du velger rediger innlegget, og deretter html oppe til høyre for skrivefeltet, kan du enklere få endre mellomrommene.
    Linda

  47. Hei Susanne. Du har presentert novellen «Utøy» på en måte som ga meg inspirasjon og kunnskap til å bruke den i undervisningssammenheng. Du starter med å si at korte tekster kan være lettere å jobbe med i skolen. Jeg er enig i at et repertoar av noveller er viktig å ha for lærere/ skolebibliotekarer. Et alternativ kan jo ellers være å bruke utdrag fra bøker. Det er et viktig poeng du fremhever med ensomheten mange opplever i dagens samfunn. Tematikken er absolutt aktuell i ungdomsskolen og eventuelt 6. Og 7. Trinn. Eksemplene du presenterer for videre samtale er gode og jeg er sikker på at de ville ført til spennende samtaler.

    Jeg lærte nye ting av dine refleksjoner rundt tittelen «Utøy». Godt poeng å starte med en refleksjon rundt tittelen før man dykker ned i teksten.

    Supert innlegg.

    Hilsen Camilla

  48. Hei Linda!
    Det skjedde noe da jeg skulle inn å redigere litt på teksten, plutselig ble det store mellomrom mellom avsnittene, og jeg fikk ikke til å fjerne disse. Til slutt, etter mange forsøk lot jeg det derfor bare være sånn (lettere irritert, he he).
    Takk for tilbakemelding 🙂

  49. Hei,
    Likte veldig godt skjemaet ditt. Her får du tydelig frem et stort vendepunkt i fortellingen, og disse sammenligningene kan brukes til å synliggjøre hvordan fortellingen bygges opp. Veldig spennende at du begynner med tematikken (å være usynlig blant andre), det gjør det lettere for meg å henge med videre i teksten din. Jeg sliter litt med å orientere meg i innlegget ditt, noe f.eks. små overskrifter, metakommunikasjon og mindre luft mellom avsnittene kunne hjulpet meg med.
    Mvh Linda

Legg igjen en kommentar