Ukesrapport uke 39/40

1. Hvor er jeg?

Jeg har jobbet med gjennom Modul 3 i løpet av denne og forrige uke. Jeg har gjennomgått læringsmål, materialet som lå som anbefalte ressurser + lest kapittel 3 i boka og gjort stort sett alle oppgavene som hører til. Jeg har også gjennomgått alle oppgavene i kapittel 2 etter at løsningsforslagene ble lagt ut. Jeg har brukt 3-4 hele dager.

2. Hva har jeg lært denne uka

  • Abstraksjon: å konsentrere seg om de store linjene, helheten, fremfor å fokusere på detaljer.
  • Modularisering: å dele opp helheten i flere elementer/ deler, slik at man kan fokusere på en og en del hver for seg. Dette er nyttig når flere personer er involvert ved utvikling  av en applikasjon, da man kan jobbe med hver sin del av programmet, teste hver for seg og så sette det sammen til en applikasjon når alle delene er ferdigstilt.
  • DIVIDE & CONQUER! Betyr å bryte opp i mindre deler, slik at det blir mer håndterbart.
  • Klassediagram viser sammenhengen/ relasjoner mellom ulike klasser (statisk)
  • Objektdiagram viser sammenhenger mellom felter i objekt og deres relasjoner til andre objekter. Objektdiagram gir et øyeblikksbilde når programmet kjører (dynamisk).
  • Klassediagram og objektdiagram er nyttige verktøy for abstraksjon (overordnet/helhet) og modularisering (bryte opp i mindre deler).
  • Primitive typer er typer som er definert i Java, som f.eks. int (heltall), boolean (true/false), char (bokstaver), double (tall med to desimaler) osv. Primitive typer har ingen metoder.
  • Objekttyper er typer som defineres av klasser. String er et eksempel på det og ellers typer vi skriver inn i kildekoden selv.
  • Debugger er et verktøy man kan bruke for å kjøre program/ kildekode linje for linje, for å undersøke om relasjoner til objekter har blitt korrekt og at koden ikke inneholder feil og at vi får ønsket effekt av å kjøre programmet.
  • PMD er et verktøy for å sjekke kildekoden for feil (som ikke debuggeren klarer å avdekke)
  • Checkstyle er et verktøy for å sjekke at formatet på koden følger anbefalte standarder (eks. angivelse av forfatter, versjon, beskrivelse av felter, metoder osv.)

3. Problemer?

Jeg måtte gjøre en del oppgaver fra kapittel 2 på nytt etter at løsningene forelå, for å forstå mer. Jeg forstod fremdeles ikke oppgave 2.88 og 2.91.

Jeg har hatt mange tekniske utfordringer disse ukene. Problemer med sen respons fra TechSmithRelay. Videoen jeg har spilt inn «ventet på behandling» hos Uninett i flere timer før jeg fikk tilgang til den. Jeg forstår ikke hvorfor. Dette er et program som er anbefalt av UiA å bruke til dette formålet, men det responderer altfor sent.

Da jeg leste gjennom kapittel 3, stod det ingenting om verken PMD eller Checkstyle. Det var da jeg skulle lage videoen at jeg skjønte at dette var programvare jeg måtte installere. Siden jeg bruker jobb-PC’en og ikke kan installere det jeg selv vil, må jeg nå vente på godkjenning fra IT avdelingen på å få lov til å installere disse to. Jeg har derfor laget en video uten demonstrere disse to og må oppdatere videoen med en ny versjon når dette er gjort.

Jeg går glipp av en del slik informasjon siden jeg jobber med dette på egenhånd og det er veldig utfordrende å klare å levere modulene i tide pga. en del slike tekniske ting.

 4. Plan:

Målet er ta alle 5 moduler og bestå IS109 i høst for å kunne bygge videre på dette til våren.

For kommende uke er målet å lese teorien for neste modul ferdig.