Oppgaver uke 39

1. Forklar hva som menes med «Supply Chain Management».

Hovedpoenget med Supply Chain Management er å optimalisere verdiskapning. Dette gjøres ved å samordne aktiviteter i hele forsyningskjeden, fra råvareprodusenter til leverandører hos sluttkunden. De beste resultatene oppnås når hvert enkelt ledd ikke bare tenker på seg, men også jobber for å øke nytteverdien og effektiviteten til andre parter i kjeden. «Ledelse av integrerte forsyningskjeder» er det nærmeste vi kommer SCM-begrepet på norsk.

2. Forklar hva CRM systemer er.

Et typisk CRM-system inneholder både kunderegister og kundedialog, og hjelper til å med å finne muligheter du ellers ikke ville kunne se. Systemet kan levere analyser av de mest lønnsomme kunder og produkter. Systemet gjør det også enklere om flere personer behandler samme kunde, for da kan selger A eksempelvis hente opp tilbudsbrevet selger B sendte forrige uke. – Wikipedia

3. Hva er typiske fordeler ved å bruke CRM?

CRM brukes for å beholde og utvikle gode kunder, i stedet for å bruke energi på å skaffe nye. Det vil ofte være økonomisk effektivt å holde en eksisterende kunde fornøyd, framfor å skaffe en ny kunde. Produktorienterte virksomheter har lett for å fokusere for mye på markedsføring, mens kundeorienterte virksomheter er flinkere til å vektlegge kundepleie og service.