Om klasseledelse og samarbeid i team

I det følgende skal jeg diskutere mine tanker vedrørende god klasseledelse og samarbeid i team. Klasseledelse kan sies å være en av de viktigste ferdighetene til en lærer. Bakgrunnen for dette er at klasseledelse kan sies å være en forutsetning for læring i klasserommet. Læreren har et overordnet ansvar om å sørge for at miljøet innad i klasserommet fordrer læring, samt sosial og faglig utfoldelse fra elevene For at det førnevnte miljøet skal bli en realitet, så er det viktig at læreren evner å lage rammene som dette miljøet kan vokse innenfor. Dette innebærer at læreren klarer å kommunisere hva som er akseptabel oppførsel i klasserommet, samt regler generelt. God klasseledelse fordrer læring, og bidrar til å fjerne læringshemmede elementer, og det er derfor et svært viktig aspekt ved det å være lærer.

Samarbeid i team har de siste årene blitt stadig mer aktuelt. Jeg anser dette som noe veldig positivt. Ved å samarbeide i team, så vil det bli større muligheter for å reflektere over egen og andres praksis i samhandling med «likesinnede», og det bidrar også til at kunnskap blir utvekslet mellom lærere (Jenssen & Roald, 2012: 133). Jeg mener også at samarbeid i team kan bidra til å gjøre undervisningen mer helhetlig for elevene. Gjennom diskusjon kan lærerne komme frem til fremgangsmåter som de, basert på erfaring, mener er best passende for elevene. Det kan sende et godt signal til elevene, dersom lærerne fremstår som samstemte i sin praksis (Jenssen & Roald, 2012: 134).

Litteraturliste:

Jenssen, E.S. & Roald, K. (2012). Skolen som organisasjon og arbeidsfellesskap. I Krumsvik (Red.) Lærere i skolen som organisasjon (s. 119-135). Kristiansand: Cappelen Damm Høyskoleforlag.

2 kommentarer til “Om klasseledelse og samarbeid i team

  1. Marianne Ohme

    Du setter veldig fint ord på klasseledelse ved å trekke det frem som forutsetning for læring og en lærers viktigste egenskap. Absolutt enig med deg der. Det er absolutt en forutsetning for læringsmiljøet og hvordan man kommuniserer det til elevene, dette gjenspeiles som du nevner på elevenes læring. Det er veldig flott at du har slik en positiv innstiling til det å samarbeide i team. Og jeg mener at det er viktig og rett som du trekker frem at det gir gode muligheter for å utvikle egen praksis. Dette vil være positivt for både deg og elevene dine. Veldig mye bra.

  2. Maria Stefanussen

    Her trekker du fram viktige momenter med begrepene klasseledelse og samarbeid i team. Du sier at klasseledelse er en av de viktigste ferdighetene, og det er noe jeg absolutt også tror! Klasseledelse er et stort begrep som inneholder mye, men her får du på noen få setninger med mange viktige punkter som beskriver dette. Liker spesielt godt det du sier om at samarbeid kan skape mer helhet for elevene, og at du her har elevene i sentrum for det du skriver om. Et flott innlegg 🙂

Legg igjen en kommentar