I det følgende vil jeg diskutere hvorfor jeg vil bli lærer, og hva slags visjon jeg har for mitt arbeid i skolen. Grunnen til at jeg vil bli lærer er først og fremst fordi jeg liker å arbeide med mennesker, og i arbeidet som lærer er man nesten kontinuerlig i kontakt med andre mennesker. I læreryrket har man også rikelig med muligheter til å integrere egne interesser i lærerarbeidet. Dette realiseres gjennom arbeidet med fag. Selv har jeg lenge vært glad i faget Engelsk, da hovedsakelig det aspektet ved faget som dreier seg om litteratur og kultur. Når man underviser en klasse i noe man interesserer seg for, så blir skoletimen mer interessant for både lærer og de ulike elevene. Dette leder meg over på den andre grunnen til at jeg vil bli lærer, nemlig det faktum at lærerrollen fordrer kreativitet. Denne kreativiteten kommer til syne når læreren lager undervisningsopplegg, diskuterer med klassen, improviserer i en skoletime på bakgrunn av et interessant innspill fra klassen og lignende. Lærerrollen er et skapende yrke, og dette er mye av grunnen til at jeg vil bli lærer.
Etter fullendt utdannelse, så har jeg en klar visjon på hva mitt arbeide skal være i skolen. Jeg vil få elever til å bli interessert i litteratur, se verdien i bøker som historiske objekter og ikke minst verdien i det å lese. Dette vil gagne elevene i grunnskolen, og også hjelpe dem videre på veien mot høyere utdannelse. Jeg vil også bidra til mer kritisk tenkning blant elevene i grunnskolen. Jeg vil at elevene skal stille spørsmål ved ting de blir fortalt, ting de leser og internasjonale hendelser. Jeg har valgt samfunnsfag og Engelsk som mine «hovedfag», og gjennom å undervise i disse fagene vil jeg søke på å oppfylle den førnevnte visjonen.
Jeg synes det er flott at du ser læreryrket som et skapende yrke, og at du ser dette i sammenheng med møte med elevene og et godt engasjement for faget/fagene din.
Jeg synes også at det er fint at du tenker deg et smittende engasjement i undervisningen der en har muligheter for og kunne bruke egne interesser og kreativitet for å skape gode, interessante timer med åpenhet og rom for elevdeltakelse og kritiske spørsmål.
Jeg syns det er flott at du viser så sterkt faglig engasjement Thomas. Det jeg legger merke til er hvordan du vil bruke engasjementet til å være fleksibel i undervisningen. Dette syns jeg er en positiv og nødvendig egenskap vis man skal kunne bli en god lærer. Det er flott at du ser potensialet i fagene dine, til å utdanne elever til å bli selvstendige og fornuftige mennesker. Lykke til med visjonene og veien videre.
Veldig bra innlegg Thomas! Jeg tror at du vil bli en flott, kreativ og oppfinnsom lærer 🙂 Jeg liker godt at du har lyst å prøve å få elevene interessert i litteratur. Jeg ser også viktigheten i å skape leseglede hos elevene. 🙂
test